måndag 31 oktober 2011

Niceville


Titel: Niceville
Författare: Kathryn Stockett
Utgivningsår: 2011
Förlag: Månpocket
Språk: Svenska
Antal sidor: 479

(Utläst 31 okt 2011)

När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.

Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.

Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville. De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats. Men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid.


Kommentarer:  
Tog med mig denna bok då jag tog lite ledigt från jobbet och åkte med sambon ner till hans föräldrar i Småland. Jag hade hört mycket gott om boken, och fått många tips om att läsa den, vilket gjorde att jag hade ganska höga förväntningar.

Jag tyckte att det var tre berättelser som var snyggt sammanvävda av författaren och jag tyckte om det sättet att skriva. Jag tyckte om karaktärerna och fastnade för de alla tre. Speciellt Aibileen och hennes relation med Mae Mobley fick mig att fastna för boken.

Dock så känner jag inte att jag blev så berörd som jag skulle ha velat bli. Jag hade nog lite för höga förväntningar, för visst är det en bra bok, men någonstans blev jag ändå lite besviken. Jag hade förväntat mig mer. Den kändes lite långsam emellanåt och jag började titta framåt på hur många sidor det var kvar.

Är dock jättenyfiken på filmen. Såg att Emma Stone är med bl.a. Tur att jag inte kollade upp det innan jag läste boken, då hade jag nog fått en helt annan bild av Skeeter. På något sätt hade jag inte alls föreställt mig just henne i den rollen. Ja, ja betyget på boken får iallafall bli en tveksamt trea, funderade ett tag på att sätta en tvåa, men tycker nog ändå att den förtjänar sin trea.

Betyg: 3







2 kommentarer:

  1. Håller med, jätteskumt att Emma Stone spelar Skeeter ;P

    SvaraRadera
  2. Mmm, känns inte som att Emma Stone "är" Skeeter då man läser boken ju.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...