fredag 14 oktober 2011

Kärlek, lögner och Jessica Wakefield


Titel: Kärlek, lögner och Jessica Wakefield
Författare: Francine Pascal
Utgivningsår: 1997
Förlag: B. Wahlströms
Språk: Svenska
Antal sidor: 160

(Utläst 14 okt 2011)

Mike McAllery är den läckraste killen på hela colleget - han har stått överst på Jessica Wakefields önskelista, och nu är han hennes! Jessicas lycka vet inga gränser. Det enda som stör henne är att alla varnar henne för Mike. De känner honom ju inte ens!
Att få bli medlem i Thetaklubben är nummer två på Jessicas önskelista. Men eftersom hon och tvillingsystern Elisabeth anses höra ihop måste båda bli invalda, och Elisabeth vägrar gå med på inträdeskraven.
Samtidigt som Jessica febrilt funderar på hur hon ska kunna övertala sin syster, gör Elisabeth en smärtsam upptäckt när hon hjälper Tom Watts på skolans tv-station. Tom har kommit en stor skandal på spåren och när de börjar forska närmare i den, nystas en hel härva av mutor och
lögner upp...

Kommentarer:
Som jag tidigare bloggade om så har jag lyckats lägga vantarna på några "ny-gamla" böcker, nämligen två st. böcker då tvillingarna Wakefield går på universitetet. Jättekul tycker jag. Har väl egentligen inte haft någon tanke på att läsa några tvillingböcker igen, men blev lite sugen i och med att Sweet Valley Confidential kom tidigare i år och passade då på att beställa hem ytterligare två böcker serien, mest för att se vad jag tycker om böckerna nu - ca 15 år senare.

Kan väl inte påstå att det var något mästerverk direkt. Kändes väldigt töntigt rakt igenom faktiskt. Att jag tyckte detta var bra när jag var yngre är för mig en gåta. Eller jag kan förstå att jag tyckte det var bra DÅ, men nu? Not so much.  Jag har även beställt hem några Sweet Valley High-böcker på engelska, för att testa hur det är att läsa böckerna på engelska. Så jag ska väl försöka mig på att ta mig igenom de böckerna med + den andra University-boken jag köpte, men efter det får det vara nog. Det var kul att testa, men mycket mer än så var det väl inte.

Det som jag irriterade mig mest på var hur Jessica alltid är så himla naiv och blåögd, och att hon tror att hon är kär i typ varenda kille hon ser. Elizabeth kände jag inte alls igen från de tidigare böckerna, nu kändes hon helt menlös. Och Steven kändes SÅ himla överdriven i sin oro för sina systrar. Nää, denna bok kändes helt enkelt inte trovärdig. Enda anledningen till att jag inte sätter lägsta betyg på den här boken är att det kändes lite som en reunion att läsa den, och det är väl positivt antar jag. Och det är ju rätt kul att ha fått en bok till i tvillingsamlingen för det är trots allt väldigt mycket nostalgi i att läsa om de böcker man älskade då man var 12-13 år.

 Betyg: 1


 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...