fredag 4 november 2011

Bokbloggsjerka 4-7 nov.

Dags för helgens Jerka

Frågan är:
För någon vecka sedan skrev jag om Morgonpasset där de pratade om ”skämslitteratur”. Läser du böcker som du skäms över, kanske till och med så mycket att du känner dig tvingad att skyla över den bokens omslag med ett omslag från en annan bok? Eller har du böcker i din bokhylla som du egentligen inte vill att någon ska se?

Jag brukar inte skämmas så mycket för böcker, men det skulle väl vara alla tvillingböcker som jag fick lust att börjat ta fram och läsa igen. Nu som 29-åring känns det faktiskt lite "skämmigt". 


12 kommentarer:

  1. Gamla böcker som man blir sugen på att läsa igen är inget att skämmas för, det räknas som oskyldig nostalgi :)

    SvaraRadera
  2. Tack. Ja, jag antar att du har rätt i det.

    SvaraRadera
  3. Jag är sugen att läsa någon bok om "Tre deckare" bara för att jag fullständigt avgudade dem som barn. Jag har dock valt att låta bli för jag vill behålla samma känsla av magi och jag är rädd för att den ska komma på skam om jag skulle göra misstaget att läsa någon av gåtorna igen.

    SvaraRadera
  4. Mmm, det är tråkigt när böcker bli "förstörda" så där...

    SvaraRadera
  5. Jag har också börjat bli lite sugen på att läsa om böcker jag älskade när jag var yngre. Men precis som Annika så är jag rädd att magin ska gå förlorad. Så brukar det i alla fall bli med gamla filmer jag ser om :(

    SvaraRadera
  6. Ja det är trist när det blir så verkligen. Man vill ju behålla magin.

    SvaraRadera
  7. En liten nostalgitripp är härligt ibland :) Inget man behöver skämmas över tycker jag. Jag har själv en ungdomsserie jag vill få ihop och ha hemma, böckerna om Windy, vildhästen, som jag läste när jag var yngre och verkligen älksade :)

    SvaraRadera
  8. Aaaw... vad sött. Läste också massor med hästböcker när jag var yngre!

    SvaraRadera
  9. Jeg leste nettopp om igjen en serie om en kostskole som heter Trebizon, forfatteren er Anne Digby. Jeg gikk til og med så langt som til å kjøpe de to bøkene jeg manglet fra Amazon (og leste dem således for første gang). Nostalgi-lesing er toppen.

    SvaraRadera
  10. Om man har tur med nostalgiläsning så känns det som om man pratar med den som man var då. Men det är nog en liten risk att böckerna inte är lika ra som man tyckte då.

    SvaraRadera
  11. Tvillingböckerna, det är nostalgi det. Hoppas att du inte blir besviken, det vore ju hemskt att bli berövad den världen.

    SvaraRadera
  12. Lattermild: Absolut. Nostalgi-läsning är verkligen toppen!

    Sara Pepparkaka: Verkligen. Det har du helt rätt i!

    arielleman: Jag ÄLSKADE verkligen tvillingarna när jag var liten!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...