söndag 6 november 2011

Gone - Övergivna av Michael Grant


Titel: Gone - Övergivna
Författare: Michael Grant
Utgivningsår: 2009
Förlag: B. Wahlströms
Språk: Svenska
Antal sidor: 400

(Utläst 6 nov 2011)

På ett ögonblick försvinner alla över 15 år! 

Bilar kör av vägen, spädbarn ligger ensamma i sin vagga och plötsligt fungerar inte telefonerna, Internet eller TV. Det finns ingen hjälp.

En helt ny skrämmande värld möter de övergivna barnen och tonåringarna. En värld utan vuxna där laglöshet träder in. Där mat för dagen blir en kamp och där de starka ställs mot de svaga. Förtvivlat försöker de ungdomarna komma på gåtans lösning. Men tiden börjar rinna ut för Sam. Han fyller snart år. Och när man fyller femton försvinner man.


Kommentarer:
Okej... jag är väldigt kluven när det handlar om den här boken. Jag vet egentligen inte riktigt vad jag tycker. Jag tycker nämligen att själva idén och tanken med boken är väldigt, väldigt intressant och tänkvärd. Så jag ville så gärna gilla den... men jag antar att det helt enkelt bara var för många saker jag störde mig på under tiden som jag läste. Dels är det språket... översättningen tycker jag var rätt värdelös. Boken handlar om barn, men vilka barn använder ord som exempelvis tingest? Redan där tycker jag att boken inte kändes trovärdig. Sedan har vi det här med karaktärerna... det var inte en enda karaktär som jag fastnade för. Det kändes verkligen inte som man fick lära känna någon av dem. Jag skulle liksom inte sörja om någon av dem dog och det vill jag göra. Jag vill känna något för de personer jag läser om. I övrigt tror jag dessutom att jag kanske inte var riktigt rätt målgrupp för den här boken. Jag satt hela tiden och tänkte att jag nog är för gammal för att sitta och läsa om barn. Kort och gott, jag tyckte boken var spännande men jag hade velat känna mer för karaktärerna.

Det känns lite tråkigt att jag inte gillade den här boken mer. Jag hade hört så mycket gott om den, men det är väl bara att acceptera att jag inte känner mig speciellt sugen på att läsa fortsättningen. 
Jag tror faktiskt att jag skippar att läsa den här serien och istället ägnar min dyrbara lästid åt andra för mig mer intressanta böcker.

Det här var ett rec-ex från B. Wahlströms, tackar!

Betyg: 1

2 kommentarer:

  1. Jag var inte heller överförtjust men ska nog ge andra boken någon chans en dag.

    Sen tror jag verkligen de är bättre på original språket så som jag själv läste den på.

    SvaraRadera
  2. Okej... Nja, själv tror jag nog att jag ger upp den här serien.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...