onsdag 16 november 2011

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag


Titel: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Författare: Sara Ohlsson
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 297

(Uläst 16 nov 2011)

Jag inser att jag legat naken och tätt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedräkt har han tänkt att han inte längre vill.

Olivia är dumpad. John vill inte längre vara ihop och hon fattar inte hur hon ska kunna överleva ensam. Vem är hon utan John, utan det perfekta förhållandet? Är hon verkligen en sån som bara kysser den hon älskar? Eller är det så enkelt som Danijel säger att man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt?


Kommentarer:
Oj, oj, oj vad jag var nyfiken på den här boken. Älskar verkligen titeln. Så vad tyckte jag? Jo, jag gillade den. Tyckte om att den var så lättläst. Intressant layout, med vissa sidor med bara fyra rader text. Gjorde den extremt lättläst! Tyckte också om de korta kapitlen, gillar inte böcker med för lååååånga kapitel som aldrig tar slut. Då tröttnar jag rätt snabbt.

Vad jag i övrigt gillade med boken var att den kändes väldigt äkta. Det är ingen corny romantisk berättelse utan det är vardag, take it or leave it. Det tyckte jag om, det gjorde att boken stod ut och bidrog till dess äkthet.

Karaktärerna tyckte jag om. Jag kände med Olivia och hoppades verkligen att det skulle gå bra för henne. Jag hejjade på henne ända till sista sidan.

Det enda negativa jag har att säga är att det kändes som att jag kanske inte var rätt målgrupp. Jag hade nog tyckt om boken ännu mer om jag hade varit lite yngre... men jag måste ändå säga att jag tyckte om den mycket mer än vad jag hade trott att jag skulle göra efter att ha läst bara någon sida. Det gjorde ingenting att karaktärerna kändes väldigt unga för man har själv varit i den åldern och har sett, hört varit med om mycket av det som återberättas i den här boken. Så på det sättet är det verkligen en bok för även lite äldre läsare. Kort och gott en bra bok.


Betyg: 4

Det här var ett rec-ex från Gilla Böcker. Tack så hemskt mycket!


2 kommentarer:

  1. Läste nyligen ut denna och tyckte att den var bra. Störde mig dock på att alla killar var som svin. Älskar titeln också!

    SvaraRadera
  2. Ja, alla killar i den här boken var rätt sviniga, det kan jag hålla med om, dock så tycker jag tjejerna ibland kunde bete sig ganska svinigt dem med...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...