söndag 27 november 2011

Mitt perfekta liv

Titel: Mitt perfekta liv
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 448

(Utläst 26 nov 2011)

Vad är egentligen ett perfekt liv? Kan det helt oväntade vara det som visar sig vara det mest perfekta?

Macys sommar ligger framför henne, noggrant planerad, precis som hon vill ha det för att inte förlora kontrollen. Hennes kille åker iväg på "brain camp". Själv ska hon jobba i informationsdisken på biblioteket. Men det blir inte som hon tänkt sig: Pojkvännen vill att de ska ta en paus, och plötsligt dyker ett extra sommarjobb upp på cateringfirman Wish, där det jobbar ett gäng galna typer som Macy verkligen gillar.

Där finns också Wes - tatuerad, konstnärlig, en kille som säger sanningen och som är den där sorten som vänder upp och ner på ens liv. Han är precis allt det Macy inte vill ha, men ändå känner hon sig så bekväm med honom, och lyckligare än på länge. Kan det helt oväntade vara det som är helt rätt? 


Kommentarer:
Oj, vad jag älskade den här boken! Jag kunde känna igen mig i så mycket. Ibland var det som att den handlade om mitt liv. Jag fann dessutom en hel del tröst i den, troligen mest p.g.a att jag precis som Macy har förlorat min pappa. Jag kunde verkligen känna med henne, hennes sätt att hantera sorgen, hennes familjs sätt att hantera sorgen och hur olika man kan hantera förlusten av en familjemedlem och frustrationen som kan uppstå när man inte förstår varandras sätt att hantera det. Jag praktiskt taget ÄR Macy. Även jag har haft ett jobb som jag avskyr (inte mitt nuvarande dock), men "I've been there". Och även jag stod upp för mig själv och slutade, varför ska man plåga sig igenom något man avskyr bara för att vara andra till lags? Man måste kunna stå på sig och göra det som känns rätt, följa sin egen magkänsla. Och det är verkligen det som jag tycker är vad den här boken handlar om och anledningen till att jag älskar den. Det var också skönt att läsa en bok som inte handlar om något övernaturligt för en gång skull. Uppfriskande! Borde nog läsa lite fler "vanliga" böcker faktiskt.

Karaktärerna då? JAG ÄLSKADE DEM. De enda jag inte klarade av var Macys mamma, Jason och bibliotekarierna som inte heller de var speciellt älskvärda. Jag menar hur f-n kunde Macy låta sig bli så hunsad och vara tillsammans med en sådan idiot som Jason? Han verkar ju vara mer som en robot än som en människa. Har han överhuvudtaget några känslor? Macys mamma likadant, dock så öppnade hon ju upp sig lite mer i slutet, tack och lov. Delia, Kristy och Wes... aaaaw - underbara karaktärer.! Speciellt Kristy och Wes. Kristy, verkar vara en sån COOL tjej, stark. I love her. Wes? Kan man bli mer underbar? Troligen inte...

Läs den här boken!!! NU. Jag blev faktiskt lite kär och vill inte släppa den riktigt.



Betyg: 5


Andra omslag:


      
De engelska utgåvorna. Älskar det första omslaget, somrigt och passar verkligen boken. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om de senare omslaget, men jag tror jag gillar även det. Såg att nästan alla Dessens böcker finns i denna typ av omslag nu.

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...