tisdag 8 november 2011

The Princess Diaries.


Titel: The Princess Diaries
Författare: Meg Cabot
Utgivningsår: 2000
Förlag: Harpercollins Publishers
Språk: Engelska
Antal sidor: 228

(Utläst 8 nov 2011)

She's just a New York City girl living with her artist mom...
News Flash: Dad is prince of Genovia. (So that's why a limo meets her at the airport!)
Downer: Dad can't have any more kids. (So no heir to the throne.)
Shock of the Century: Like it or not, Mia Thermopolis is prime princess material.
Mia must take princess lessons from her dreaded grandmére, the dowager princess of Genovia, who thinks Mia has a thing or two to learn before she steps up to the throne.
Well, her father can lecture her until he's royal-blue in the face about her princessly duty--no way is she moving to Genovia and leaving Manhattan behind. But what's a girl to do when her name is Princess Amelia Mignonette Grimaldi Thermopolis Renaldo? 

Kommentarer: 
Har jag nämnt hur mycket jag älskar Princess Diaries-filmerna med Anne Hathaway? Inte det? Okej, det gör jag iallafall. Ja, jag vet det är lite töntigt - men det står jag för.  Så jag beslutade mig för att prova att läsa någon av Meg Cabots böcker om Mia Thermopolis. Och vad ska jag säga? Wow! Jag älskade verkligen den här boken. Jag blev glad av att läsa den och tycker det är jättetråkigt nu när den är slut.

Läste ut den på två dagar, och då har jag bara läst på vägen till och från jobbet i stort sett. Den var lättläst och roligt skriven. Först trodde jag att jag skulle tycka det var jobbigt att den var skriven som en dagbok, men jag vande mig rätt snabbt så efter några sidor brydde jag mig inte längre om det.

Har funderat på om det är bra eller dåligt huruvida jag redan har karaktärerna inpräntade i huvudet efter att ha sett filmerna ett 20-tal gånger... men kom fram till att det nog är bra eftersom jag älskar karaktärerna i filmerna så himla mycket. Så det gör liksom ingenting och hade jag inte gillat filmen hade jag nog heller inte brytt mig om att läsa boken nu.

Jag är också väldigt glad att jag läste boken på engelska, tror inte att jag hade tyckt alls lika mycket om den på svenska. Hade nog känts lite väl töntig då, så jag är glad att jag valde att läsa på engelska.

Jag kommer definitivt att införskaffa del två inom kort. Men får nog vänta lite eftersom jag just nu har köpstopp då jag har alldeles för många böcker som redan ligger på hög.

Betyg: 4







4 kommentarer:

  1. Kul att du gillar den så mycket! Mia och hela altet är så himla kul! Planerar du att läsa de andra böckerna i serien?

    Vad fint du har det här! Jag länkar till dig i min lista med bokbloggar om det är okej!?

    SvaraRadera
  2. Helt okej att länka! Jag vill ha många besökare, haha! Bloggen är rätt ny, har bara funnit i ca en månad. Jag följer dig på Bloglovin, om det är ok också. Plus länkar! Tack!

    Jag planerar definitvt att läsa fler böcker i serien. Blev så glad av att läsa den första!

    SvaraRadera
  3. SV: Tack, gillar också din blogg! =)

    Har läst hela En Prinsessas Dagbok serien (fast på svenska), dem är jätte bra!

    SvaraRadera
  4. Tack.

    Kul... ska försöka läsa dem också.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...