måndag 12 december 2011

En gyllene bur.

Titel: En gyllene bur
Författare: Carmen Bin Ladin
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: 2004
Språk: Svenska
Antal sidor: 238

(Utläst 12 dec)

Beskrivning från Adlibris:
Carmen Bin Ladin, uppvuxen i Schweiz med en schweizisk far och iransk mor, är en av få västerlänningar som haft full insyn i vad hon kallar "lyxtalibanernas paradis", ett klansamhälle där de styrande männen är ofantliga rika och där kvinnorna hålls som sällskapsdjur.

Som mycket ung träffar Carmen sin blivande make Yeslam bin Ladin (en i syskonskaran som består av 25 söner och 29 döttrar) när han är på semester i Schweiz. De gifter sig kort därefter och flyttar till USA men bosätter sig 1976 i Saudiarabien. Parets äktenskap varar i fjorton år, men Carmen inser så småningom att hon måste frigöra sig från klanen bin Ladin så att hennes tre döttrar ska kunna växa upp till självständiga, välutbildade kvinnor.

Carmen har skrivit sin bok till sina döttrar för att förklara varför hon var tvungen att bryta med den saudiarabiska kulturen: Hon ville inte förlora sina barn eller se dem förvandlas till de ansiktslösa och nedtystade kvinnor hon själv levde bland.


Kommentarer:
Lite oväntat att jag skulle läsa en sådan här typ av bok, eller hur? Inte riktigt min stil. Har ju blivit så himla mycket vampyrer och övernaturligt den senaste tiden. Men nu var det jättespännande att läsa någonting helt annat. Jag kan faktiskt tycka om att läsa några enstaka biografier som omväxling ibland.

Jag måste faktiskt säga att det här är en jättebra bok. Mycket mer lättläst än vad jag hade trott från början. Otroligt intressant läsning om hur det är att leva som dessa kvinnor lever - helt styrda av männen. Intressant att Carmen också skriver om homosexualitet i Saudiarabien. Jag tror ju att just detta finns överallt och tycker att författaren verkligen slår huvudet på spiken då hon skriver så här:

"Ändå förekommer en hel del drogmissbruk och promiskuitet i Saudiarabien. Det finns både homosexualitet och aids. Och hyckleriet är betydligt mer utbrett än vad jag har upplevt någonstans i västerlandet. Men detta är ämnen som aldrig öppet erkänns eller diskuteras på ett ärligt vis. Saudiaraberna verkar vara av den uppfattningen att det som är fördolt inte heller existerar."

Så hemskt... hur kan man bara förneka att homosexualitet finns? Varför? Usch, vad arg jag blir!

Tycker också att den här boken påminner mycket om filmen "Inte utan min dotter" som jag såg på TV för många, många år sedan. Vet inte varför jag kom att tänka på den nu, men antar att det är för att den ju också handlar om kvinnors underkastelse.

Mycket intressant läsning var det iallafall och boken fick mig verkligen att reagera och känna en massa saker. 

Betyg: 3



4 kommentarer:

  1. Har kollat lite på den här boken, är dock inte så mycket för biografier så det har inte blivit av att jag läst den. :)

    SvaraRadera
  2. Om du blir sugen någon gång så rekommenderar jag den!

    SvaraRadera
  3. Inte utan min dotter är ju så hemsk! Clara och jag höll på att slå sönder teven så fort pappan visade sig... synd att vi inte gjorde det för då hade vi kanske äntligen köpt en projektortv;) men å andra sidan hade vi inte kunnat se klart filmen, så det var kanske bra ändå;)

    SvaraRadera
  4. Haha... ja den filmen är fruktansvärd!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...