onsdag 21 december 2011

En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon- McKenna


Titel: En liten hattaffär på hörnet
Författare: Marita Conlon-McKenna
Förlag: Norstedts Pocket
Utgivningsår: 2009
Språk: Svenska
Antal sidor: 329

(Utläst 19 dec 2011)

Beskrivning från Adlibris:
När Ellie Matthews mamma dör står hon plötsligt som ensam ansvarig för hennes gamla hattaffär i hjärtat av Dublin. Men förändringens vindar blåser över Irland och hattbranschen är onekligen ett osäkert kort - vem köper egentligen en hatt i dag? Dessutom vill ett företagskonglomerat riva alla butikerna på gatan för att bygga en stor galleria, och Ellie måste bestämma sig: Ska hon följa i sin mors fotspår eller ska hon acceptera det generösa erbjudandet och sälja?

Trots att den stilige advokaten Neil Harrington avråder henne bestämmer hon sig slutligen för att våga ta språnget och behålla affären, och intresset visar sig vara oväntat stort för hennes unika design. 

Brätten och band, fjädrar och flor blir snart viktiga ingredienser i hennes nya tillvaro och kundregistret växer snabbt. Mängder av kvinnor visar sig vara på jakt efter den perfekta hatten för bröllop, modevisningar och fester. På kuppen får Ellie ta del av, och blir ibland direkt delaktig i, kundernas stora ögonblick och de otroliga historier som förde dem dit.

Samtidigt fortsätter turbulensen i hennes eget liv när hon möter den spännande rockmanagern Rory Dunne. Kärleken slår till och hon är lyckligare än hon någonsin varit. Men inte ens den mest magiska hatt kan skydda ett vidöppet hjärta. 

Kommentarer:
En väldigt söt och gullig bok. Påminner lite om filmen "Du har mail" med Tom Hanks och Meg Ryan tycker jag. Och då tänker jag ju främst på just det här med att ta över en liten butik efter sin mamma, fast i filmen "Du har mail" var det ju fråga om en bokhandel - här är det istället en hattaffär.

Jag älskar idén med att storyn binds samman med hjälp av den lilla hattaffären på hörnet. Alla karaktärer förs samman på grund av att de på olika sätt behöver köpa en hatt till antingen sig själva eller till någon annan. Det är jakten på de perfekta hatten som för historien vidare.

Jag tyckte om den här boken, det råder det ingen tvekan om. Men det fanns två saker jag störde mig på, jag satt hela tiden och försökte klura ut vilken tid historien utspelar sig i, är det nutid eller vad? Fast det borde det ju vara i och med att till exempel Google nämns. Men i övrigt känns storyn väldigt old fashioned. Men det kan ju bero på att det handlar om hattar och hattar får mig att tänka på dåtid eftersom det är inget vi använder speciellt mycket, iallafall inte här i Sverige. Men jag vet ju att hattar är en stor grej till exempel i England. Och den här historien utspelar sig ju på Irland... det kanske är lika populärt med hattar där, jag vet faktiskt inte. Någon som vet?

Det andra jag störde mig på var huvudkaraktären Ellie, hon kändes bara så himla naiv och barnslig. Hon finner sig i otrohet och en man som sviker henne gång på gång. Usch, säger jag bara. Säg ifrån, sätt ner foten någon gång. Nej, hon kändes bara så himla mesig! Men slutet tyckte jag om, jag blev faktiskt lite kär i Neil Harrington där. Aww...


Betyg: 3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...