lördag 17 december 2011

Hex Hall av Rachel Hawkins



Titel: Hex Hall
Författare: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall
Förlag: Hyperion Books
Utgivningsår: 2011
Språk: Engelska
Antal sidor: 323

(Utläst 17 dec 2011)

Beskrivning från Adlibris:
Three years ago, Sophie Mercer discovered that she is a witch. Her non-gifted mother has been supportive, consulting Sophie's estranged father--a warlock--only when necessary. But when Sophie attracts too much human attention for a prom-night spell gone horribly wrong, it's her dad who exiles her to "Hex Hall," an isolated reform school for wayward Prodigium, a.k.a. witches, fairies, and shape-shifters.
By the end of her first day, Sophie has three new enemies, a futile crush on a warlock, a tagalong ghost, and a vampire roommate. Worse, Sophie soon learns that an unknown predator has been attacking students. As a series of blood-curdling mysteries converges, Sophie prepares for the biggest threat of all: an ancient secret society determined to destroy all Prodigium, especially her.


Kommentarer:
Gillade den här boken skarpt! Störde mig lite i början på att själva konceptet påminner så mycket om Harry Potter. Jag menar: "En häxa som blir ivägskickad till en specialskola för häxor efter att en trollformel gått snett." Jag menar, kom med något nytt! Men, om jag försöker bortse från det tycker jag att den här boken var en glad överraskning. Den har väl blivit lite hypad, vad jag har förstått, men jag blev ändå positivt överraskad - för jag hade inte själv så jättehöga förväntningar innan jag började läsa.

Gillar Sophie jättemycket som karaktär. Hon är sådär lagom charmig och sarkastisk, med mycket skinn på näsan. Gillade även Jenna väldigt mycket. Tycker idén om en gayvampyr som älskar rosa var väldigt kul och kreativt. Finns ju inga sådana karaktärer i någon annan bok. Iallafall har inte jag läst någon. Kul med lite annorlunda karaktärer som man inte är van vid. Gillar dessa två karaktärer tillsammans också och deras vänskap.

Slutet... JÄTTESPÄNNANDE! Det här var en riktig bladvändare som gick snabbt att läsa ut. Påminde lite grann om Hungerspelen i sättet att bygga upp med en cliffhanger i slutet av nästan varje kapitel. Gillar det sättet att skriva på. Älskar också Storpockets och den här boken hade så härligt stor text! Såna härligt lättlästa böcker gillar jag!

Jag skulle gärna vilja ge den här boken ett A i betyg, för den är underhållande och en riktigt bra bok, men det som gör att det faller lite för mig är att det känns som idén till boken är snodd från en massa andra YA-böcker (t.ex. Harry Potter, House of night mfl.) och det gör att det blir lite tråkigt för mig. Det blir lite tjatigt helt enkelt, men en fyra är den väl värd. Rekommenderas!


Betyg: 4





2 kommentarer:

  1. Skrivit en recension på denna jag med. Enligt mig är det inte Harry Potter den liknar, utan jag fick väldigt skarpa vibbar av House of Night. x)

    SvaraRadera
  2. Vet du att det har du helt rätt i. Glömde att nämna den, men det var det jag menade med att det känns som det har snotts ideer från en massa andra YA-böcker t.ex. House of night, Harry Potter och Hungerspelen i hur kapitlen var uppbyggda med en cliffhanger i slutet inför nästa kapitel. En riktig bladvändare!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...