söndag 11 december 2011

Mycket mer än så.

Titel: Mycket mer än så
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 416

(Utläst 11 dec 2011)

Auden har jämt varit den perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. Hon är en tjej som man kan lita på. Men Auden har känt sig instängd av alla krav, hon har inte haft något socialt liv och hon har inte sovit en hel natt på flera år.

Innan hon ska börja på college får hon ett erbjudande om att tillbringa sommaren hos sin pappa och hans nya familj i en liten stad vid kusten, och hon tar tillfället i akt. Hon får ett sommarjobb i sin bonusmammas klädbutik och plötsligt händer någonting med Auden. Hon får lära sig allt om det sociala spelet, om hur tjejer pratar och beter sig, om tjejers vänskap och deras kärleksbekymmer. Så möter hon Eli, en ensamvarg som också har svårt för att sova om nätterna, och som Auden snabbt kommer nära. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslor han bär på sedan han var med om en nära väns död. Det blir sommaren när allt förändras.


Kommentarer:

Jag hade ganska höga förhoppningar då jag började läsa den här boken, mest p.g.a hur mycket jag älskade den förra Dessen boken jag läste. Men jag måste faktiskt säga att den här var nästan lika bra. Tyckte inte jag sögs in lika mycket i början av den här boken Det tog lite längre tid innan jag verkligen kom in i den, men det gick ändå relativt snabbt.

Jag måste säga att jag verkligen älskar Sarah Dessen ständiga sommar-tema. Jag älskar stämningen i hennes böcker. Så mysig! Jag kunde känna igen mig mycket även i den här boken. Speciellt i Audens duktighets-komplex. Jag lider själv av det nämligen. Att man alltid ska försöka vara så perfekt. Varför egentligen? Jag kan också känna igen mig i att det känns som att man har missat saker. Saker som man borde ha fått göra. Jag tänker ofta på det, att jag vill hinna med att göra massa saker innan det är för sent. Att jag vill hinna göra/uppleva saker medan jag ännu är ung. Så jag förstår verkligen Auden i hennes sätt att tänka. Något annat jag kunde känna igen mig i var hur hon var uppe på natten och fick massa saker gjorda. En riktig nattuggla! Och Eli - vilken kille! Man blev ju nästan lite kär. Slutet var också så otroligt mysigt, jag kunde verkligen föreställa mig hur de träffades på det där caféet och satt och pratade hela natten.

Betyg: 4

3 kommentarer:

  1. Även denna boken ska bli kul att läsa, får hoppas på att den är som du tycker och inte som vissa andra som läst den tyckt :)

    SvaraRadera
  2. Intressant, jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
  3. Ellen: Ok, jo jag tyckte den var bra! Men jag gillade "Mitt perfekta liv" ännu bättre.

    Evalinn: Jag gillar hennes böcker! Tycker du ska testa!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...