måndag 2 januari 2012

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelsfors-trilogin
Utgivningsår: 2011
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 515

(Utläst 1 jan 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem.

Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia.

Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.


Kommentarer:

Oj, vad den här boken är hypad. Det känns som att alla läst den och det pratas om den överallt. Jag hade sjukt höga förväntningar på den, vågade knappt börja läsa den - men då jag äntligen fick den av min sambos bröder i julklapp så tyckte min sambo att NU, nu får du läsa den där boken du har pratat så mycket om. Det är ju dessutom en bokcirkelbok, som vi ska träffas och prata om i slutet av månaden. Så ja, nu har jag läst den. Plöjde den rätt snabbt trots att den är ganska tjock och över 500 sidor. Kändes som en mindre tegelsten, men ändå väldigt lättläst tycker jag.

Okej, så vad ska man börja? Blev jag besviken? Nej, det blev jag inte men jag kan inte säga att jag blev helt knockad heller... Det var en bra bok, den var ungefär som jag hade föreställt mig att den skulle vara. Bra, varken mer eller mindre. Att jag känner mig lite likgiltig nu i efterhand kan ju bero på att jag hade så skyhöga förväntningar.

Gillade alla karaktärerna. Den enda jag inte kände så mycket för var Linnea. Det kändes som att jag skulle velat veta mer om henne. Kändes inte som att man fick veta så mycket. Ida hade jag förstås lite svårt för också.  Den jag tyckte bäst om var Minoo. Hon var den som jag kunde identifiera mig mest med. Tror även jag har drag av Vanessa, kunde känna igen mig mycket i hennes rebelliska sida.

Det roligaste då jag läste boken var att jag inte brydde mig jättemycket om själva mysteriet. Jag var med intresserad av huruvida Minoo och Max skulle bli ihop. Haha... jag tror att jag alltid ville ha en sådan där snygg lärare då jag själv gick på gymnasiet.

Nej, nu är det bäst jag slutar skriva innan jag spoilar er alldeles för mycket om hur boken slutar. Kommit på mig sjäv med att jag skriver ganska mycket spoilers i mina recensioner, ska försöka bli bättre på det eller iallafall komma ihåg att sätta ut varningar. Hur som helst Cirkeln är en bra bok, inte det bästa jag har läst, men den var väldigt spännande och väldigt underhållande och jag ser fram emot att läsa fortsättningen.

Betyg: 3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...