måndag 30 januari 2012

City of Ashes av Cassandra Clare


Titel: City of Ashes
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Utgivningsår: 2009
Språk: Engelska
Antal sidor: 453

(Utläst 29 jan 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Clary Fray just wishes that her life would go back to normal. But what's normal when you're a demon-slaying Shadowhunter, your mother is in a magically induced coma, and you can suddenly see Downworlders like werewolves, vampires, and faeries? If Clary left the world of the Shadowhunters behind, it would mean more time with her best friend, Simon, who's becoming more than a friend. But the Shadowhunting world isn't ready to let her go--especially her handsome, infuriating, newfound brother, Jace. And Clary's only chance to help her mother is to track down rogue Shadowhunter Valentine, who is probably insane, certainly evil--and also her father.
To complicate matters, someone in New York City is murdering Downworlder children. Is Valentine behind the killings--and if he is, what is he trying to do? When the second of the Mortal Instruments, the Soul-Sword, is stolen, the terrifying Inquisitor arrives to investigate and zooms right in on Jace. How can Clary stop Valentine if Jace is willing to betray everything he believes in to help their father? 

Varning för spoilers! Markera texten om du inte är rädd för att bli spoilad eller redan har läst City of Bones.

Kommentarer:
Oj var ska jag börja? Första delen av boken föll lite platt för mig. Jag tyckte den var för seg... inte dålig, men jag fastnade inte. Det slutade med att jag lade bort den ett tag då det fanns andra böcker jag hellre ville läsa.

Efter någon vecka tog jag upp den igen och var lite orolig för att jag inte skulle hitta tillbaka i handlingen. Och visst det tog något kapitel innan jag kom in i den igen, men sedan... jösses vad spännande det blev. Det tog alltså ungefär halva boken innan jag verkligen fastnade och plöjde den på en dag.

Åh, vad jag vill att Clary och Jace inte ska vara syskon... men är det bara jag som inte kan låta bli att tänka på Twilight då jag läser om Clary/Jace/Simon? Kan inte låta bli att jämföra med Edward/Bella/Jacob. Tycker iallafall att det påminner om ett liknande triangeldrama. Tycker dock det är svårt, för jag gillar Simon jättemycket också även om jag ju såklart helst vill att det ska vara Clary och Jace. Men det märks ju att Clary tycker väldigt, väldigt mycket om Simon också även om det nog aldrig kan bli något annat än vänskap där. Tycker ändå att Simon verkar väldigt gullig. Men varför var han tvungen att bli vampyr? Suck. Det gillade jag inte.

Tycker det är dags för Clarys mamma att vakna nu. Skulle gärna vilja veta mer om hennes syn på allt som hänt.

En negativ sak med både den här och City of Bones är att jag tycker kapitlen är lite för långa. Detta störde jag mig mest på i början då jag tyckte det var för segt.

Är jättepeppad inför City of Glass nu, måste köpa den! Jag ger City of Ashes en fyra, för att nu när man börjar komma in i serien lite bättre är den ju bara såååå bra.

Det bästa med boken är ändå alla underbara dialoger och citat, här några:


We came to see Jace. Is he alright?"
"I don't know," Magnus said. "Does he normally just lie on the floor like that without moving?”

“Well, I’m not kissing the mundane," said Jace. "I’d rather stay down here and rot."
"Forever?" said Simon. "Forever’s an awfully long time."
Jace raised his eyebrows. "I knew it," he said. "You want to kiss me, don’t you?”

“That does it," said Jace. "I'm going to get you a dictionary for Christmas this year."
"Why?" Isabelle said.
"So you can look up 'fun.' I'm not sure you know what it means.”

“I've got a stele we can use. Who wants to do me?"
"A regrettable choice of words," muttered Magnus.”

Betyg: 4





6 kommentarer:

  1. Måste hålla med om att något av det bästa med alla Cassandra Clares böcker är alla dialoger <3

    SvaraRadera
  2. Jag veeet! Blev ett och annat gapskratt!! Klockrena citat ibland!

    SvaraRadera
  3. Tyckte också att serien blev bättre men den här boken =).

    SvaraRadera
  4. nja jag gillar inte alls the mortal instruments-serien. den känns så väldigt platt

    SvaraRadera
  5. Ok. Smaken är ju som baken.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...