tisdag 10 januari 2012

City Of Bones av Cassandra Clare

(Akvariet på bilden är mitt eget och eftersom alla bokbloggare verkar ha en tendens att fota av sina katter, tänkte jag vara lite mer originell; och eftersom jag inte är någon kattmänniska, istället fota av mitt akvarium. Så det så.)

Titel: City of bones
Författare: Cassandra Clare
Serie: The mortal instruments
Förlag: Walker Books LTD
Utgivningsår: 2007
Språk: Engelska
Antal sidor: 442

(Utläst 9 jan 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Sixteen-year-old Clary Fray is an ordinary teenager, who likes hanging out with her friends. But everything changes the night she witnesses a murder, committed by a group of teens armed with medieval weaponry. The murderous group are Shadowhunters, secret warriors dedicated to driving demons out of this dimension and back into their own.

Spoilervarning för dem som ännu inte läst den här boken!


Kommentarer:
Känns som jag nog är den sista att läsa den här serien. Alla pratar om de här böckerna och jag har inte fått tummen ur förrän nu. Jag försökte läsa City of bones tidigare, för ca 2 månader sedan. Men jag kom inte in i boken och jag tyckte kapitlen var för långa. Satt och bläddrade framåt hela tiden för att se hur långt det var kvar och började till slut läsa någon annan bok istället. Tyckte den här var alldeles för seg. Men jag har hört så himla mycket gott om The mortal instruments att jag nu äntligen tog mig i kragen och läste ut den. Mycket bättre att läsa en bok i taget istället för att ha typ tre på gång samtidigt. Tycker det är svårt att hålla isär dem då.

Men för att återgå till boken. Jag tyckte som sagt att den var väldigt seg till en början. Jag hade lite svårt att komma in i den till en början. Det tog säkert ungefär halva boken innan det lossnade och jag faktiskt började tycka att den var helt okej, men därefter tyckte jag att den var riktigt spännande. Framförallt efter ca 3/4, det var först då jag tyckte att handligen tog fart. I början undrade jag verkligen hur jag skulle kunna ta mig igenom den överhuvudtaget, men jag måste säga att slutet verkligen överraskade. En liten twist där. Jag hade aldrig trott att Clary och Jace egentligen är syskon. Fick dock ingen riktig bild av Clarys mamma. Hoppas på att få en tydligare bild i nästa bok, som jag faktiskt är riktigt sugen på att läsa nu. Det trodde jag faktiskt inte efter att jag hade så svårt att komma in i den här. Och awww vad söt Simon är! Men tyckte tyvärr inte att det kändes som att Clary var lika intresserad av honom som han av henne. Gillade Lukes berättelse i slutet, den delen tyckte jag var intressant. Men hur ska det gå för Clary nu och kommer mamman vakna upp igen? Vi får väl se, jag är jättenyfiken på hur det kommer gå. Jag ger City of bones betyget C, den hade fått högre om det inte varit för att jag hade så svårt att komma in i berättelsen i början.

Några grymma citat från boken (för den innehåller en hel del sådana:)

“If you were half as funny as you think you are, you'd be twice as funny as you are now.”

“Don't." Clary raised a warning hand. "I'm not really in the mood right now."
"That's got to be the first time a girl's ever said that to me," Jace mused.”

"Don't stop there. I suppose there are also, what, vampires and werewolves and zombies?"
"Of course there are. Although you mostly find zombies farther south, where the voudun priests are."
"What about mummies? Do they only hang around Egypt?"
"Don't be ridiculous. No one believes in mummies.”

"Is this the part where you start tearing off strips of your shirt to bind my wounds?"
"If you wanted me to rip my clothes off, you should have just asked.”

"One of the Silent Brothers is here to see you. Hodge sent me to wake you up. Actually he offered to wake you himself, but since it's 5 a.m., I figured you'd be less cranky if you had something nice to look at."
"Meaning you?"
"What else?”

Betyg: 3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...