fredag 6 januari 2012

En prinsessas dagbok, Prinsessa i högform

Titel: Prinsessa i högform
Författare: Meg Cabot
Serie: En prinsessas dagbok
Förlag: Tiden
Utgivningsår: 2009
Språk: Svenska
Antal sidor: 272

(Utläst 3 jan 2012)

Beskrivning från Adlibris:
I den nya boken händer det mer än på länge. Bästisen Lilly och Mias farmor försöker tvinga henne att bli elevrådets ordförande, hennes pojkvän Michael har börjat på college, mesige Boris har blivit en riktig pudding, och sen så är det ju lillebror Rocky, som Mia aldrig kan sluta dalta med.

Kommentarer:
Bok 6 i serien. Gillade även den här boken. Gillar fortfarande serien jättemycket! Den är väldigt underhållande och komisk. Blev dock lite irriterad på Michael i den här boken. Dessutom gillar jag inte riktigt hur tjejer och killar framställs i serien. Jag skulle nog lätt kunna få fel bild av killar/tjejer om jag varit yngre och läste den här boken. Eftersom det tjatas en hel del om killars sexualdrift och att tjejerna, iallafall Mia hellre vill vänta med sex. Då jag var yngre var det ju det man fick höra, att killar är dem som vill, medan tjejer ofta hellre väntar. Tjejer framställs så himla ofta som de pryda. Och det är den bilden jag får även då jag läser den här boken. Det gör att jag blir lätt irriterad! Varför är det så klyschigt? Och ännu mer irriterad blev jag då jag läste att Michael som det uttrycks "inte tänker vänta för alltid." Suck.

I övrigt tyckte jag att det var jättekul att boken kommenterar filmerna som har gjorts. Och att det i boken refereras till alla ändringar som fick göras i filmerna. Hur Clarisse är jättesnäll i filmerna och att Michael och Mia gjort slut i film nr 2. Det tror ju Mia själv aldrig skulle kunna hända, inte heller att han skulle åka på turné med sitt band. Haha. Nej, men boken är charmig och rolig och trots att jag blev lite irriterad emellanåt så ser jag fram emot att läsa nästa del i serien.

Betyg: 3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...