fredag 24 februari 2012

Döda flickors dans av Rachel Caine

Titel: Döda flickors dans
Författare: Rachel Caine
Serie: Vampyrerna i Morganville
Förlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 319

(Utläst 21 feb 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Claire Danvers och hennes vänner i Glashuset har överlevt sin första strid mot vampyrerna, men nya orosmoln hopar sig redan vid horisonten och ingen går längre säker - vare sig människa eller vampyr. Ett blodigt och våldsamt hämndtåg genom staden får snart konsekvenser för alla - inte minst vännerna i Glashuset. När situationen blir desperat tvingas Claire göra allt för att hålla sig själv och sina vänner vid liv - till och med söka hjälp hos Morganvilles mörkaste makter.

Kommentarer:

Inför den första delen i serien hade jag inte så jättehöga förväntningar, men då den överraskade mig så positivt så hade jag inför den här uppföljaren lite högre förhoppningar.

Döda flickors dans är precis som sin föregångare en väldigt lättläst och en spännande ungdomsbok som jag läste ut snabbt. Tycker om översättningen till svenska. Den är på det stora hela väldigt bra översatt tycker jag. Det blir flyt i läsningen utan massa konstiga översättningar. (som jag har upplevt i många andra ungdomsböcker, *host* Gone av Michael Grant *host*

Gillar verkligen den här serien och det tror jag till väldigt stor del har att göra med att jag ÄLSKAR karaktärerna. Speciellt Shane och Michael. Kan bli lite lätt irriterad på Claire ibland för att hon ibland inte förstår sitt eget bästa. Hon bara kastar sig in i saker, tar hur mycket stryk som helst utan att blinka. Det förstår jag inte. Har tjejen en death wish eller?


(Lite spontana tankar) Markera för att läsa spoilertexten.

Gillade dock inte att Michael blev vampyr. Åh, nej!! Men samtidigt förstår jag att han fick nog av att sitta instängt i det här huset hela tiden.

Upplevde Claire väldigt lugn också när hennes love interest höll på att bli avrättad. Jag skulle ha varit hysterisk. (men det är ju jag)


Ser fram emot att läsa nästa del, hoppas det inte dröjer allt för länge. Och så vill jag än en gång påpeka hur snygga de svenska omslagen är. Mycket snyggare än de amerikanska. 


Betyg: 4/5

Tack till Styxx fantasy för detta fina rec-ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...