måndag 26 mars 2012

Carrie av Stephen King

Titel: Carrie
Författare: Stephen King
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 245

(Utläst 19 mars 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Carrie är klumpig på gymnastiken, har konstiga kläder och förstår aldrig ett skämt. Hon är udda och har mobbats hela sin skoltid. Men Carrie har dolda krafter som ingen känner till: genom att koncentrera sig kan hon få speglar att spricka och dörrar att låsa sig. Denna märkliga gåva måste dock som så mycket annat i Carries liv undertryckas. Carries djupt religiösa mor säger nämligen att förmågan är en synd och att kraften kommer från Djävulen.

På skolans avslutningsbal utsätts Carrie för ett hänsynslöst skämt och i sin förtvivlan kan hon inte längre tygla sina krafter. De släpps nu fria med full styrka och resultatet blir förödande.


Kommentarer:
Har länge velat prova att läsa något av Stephen King. Skräck är ju egentligen inte min typ av genre. Gillade det mycket mer när jag var yngre, har blivit känsligare med åldern tror jag. Men jag ville ändå ge Stephen King en chans. Valde att börja med Carrie därför att det är en av hans kortare böcker. Alla andra är ju i stort sett tegeltenar, och tegelstenar skrämmer mig lite. Läste att King själv inte var jättestolt över den här boken och att han sagt i ett uttalande: "Carrie gjorde mig till stjärna, men det var en ung bok av en ung författare."

Stör mig lite på att boken inte har några kapitel. Gillar inte det. Föredrar böcker med kapitel.
Boken hoppar mellan dokumentationer om fallet Carrie, vilket gör att man förstår ganska snabbt att något hemskt måste ha hänt och den "egentliga historien". Tycker faktiskt om det sättet att skriva. Det gör att det blir mer spännande och man förstår på ett enkelt sätt att boken inte kan sluta väl. Hade också velat få lära känna Carrie lite bättre. Tycker inte att jag fick tillräckligt mycket känslor för henne. Vet egentligen inte varför, men känns som det var något jag saknade för att jag verkligen skulle ta henne till mig.

Jag har inte sett filmatiseringen av boken, så jag visste inte hur den skulle sluta och det tror jag var bra. Gjorde att jag blev överraskad och jag föredrar att inte veta slutet. Tycker det blir tråkigt annars.

Dock så skulle jag ha velat bli mer uppskrämd än vad jag faktiskt blev av den här boken. Självklart tyckte jag att den var obehaglig ibland, men jag blev aldrig så där jätterädd som jag hade förväntat mig. Och det tycker jag är lite tråkigt, för syftet när man väljer att läsa skräck är ju ändå att man ska bli rädd. Men så rädd blev aldrig jag tyvärr.

Jag tycker dock att det är väldigt intressant hur Stephen King ofta skriver om de utstötta och de svaga, är ju samma sak i många av hans böcker. Det handlar ju också om en grupp vuxna som var utstötta som barn. Det tycker jag är intressant! Läste att han har jobbat som lärare, antar att han såg en hel del mobbningsoffer och mobbare som han kanske har hämtat inspiration ifrån.

Tycker ändå att boken var helt okej och ger betyget:

                                                              3/5

Det här var ett rec-ex från Bra Böcker. Tackar så mycket!

4 kommentarer:

  1. Jag har fortfarande inte läst någon King-bok men ska ge mig på "Varsel" tänkte jag :)

    SvaraRadera
  2. Det blir nästa för mig med.
    :-)

    SvaraRadera
  3. Har sett filmen ett par gånger och har därför känt mig lite osäker inför att läsa boken. Det blir ju inte riktigt samma effekt om man redan känner till det dramatiska slutet :/ Men kanske borde ge den en chans ändå...

    SvaraRadera
  4. Jag gillade den nog mer just för att jag inte sett filmen. Föredrar att inte veta slutet så att jag kan bli överraskad!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...