tisdag 13 mars 2012

Vampire Academy av Richelle Mead

Titel: Vampire Academy
Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy
Förlag: Penguin Books, Limited
Utgivningsår: 2009
Språk: Engelska
Antal sidor: 332

(Utläst 9 mars 2012)

Beskrivning från Adlibris:
St Vladimir's Academy isn't just any boarding school - hidden away, it's a place where vampires are educated in the ways of magic and half-human teens train to protect them. Rose Hathaway is a Dhampir, a bodyguard for her best friend Lissa, a Moroi Vampire Princess. They've been on the run, but now they're being dragged back to St Vladimir's.


Kommentarer:
En ganska typisk ungdomsbok. Väldigt lik en massa andra serier jag har läst, bl.a. House of night. Blandar nästan ihop serierna lite grann. Men tack och lov har inte den här serien någon jobbig Zoey! Höll på att bli galen på henne i House of Night-serien. Var så jobbigt när hon höll på och vela bland alla killar. Fy, vad irriterande! Gillar karaktärerna mycket mer i den här serien. (iallafall ingen som håller på att reta gallfeber på mig!) Dock tycker jag även här att huvudkaraktären Rose är lite av en slut, känns som hon hånglar med killar till höger och vänster och det är ingenting som jag personligen är speciellt förtjust i. Däremot så gillar jag vänskapen mellan Rose och Lissa och deras speciella band.



Hade till en början lite svårt att komma in i handlingen och storyn. Blandade ihop alla olika vampyrsorterna. Tyckte det kändes väldigt rörigt till en början, vilket kan ha att göra med att det känns om många av alla de här YA-böckerna påminner om varandra. Dock tycker jag att det började lossna efter ca 5 kapitel och boken kändes helt okej. Inget sådär superbra, men en helt okej del i en serie.


Hade önskat att boken skulle slutat med en cliffhanger, vilket den tyvärr inte gjorde. Gillar känslan av att vilja kasta sig över nästa bok på en gång. I övrigt en okej bok och jag håller redan i detta nu på att läsa del 2.
                               
                                 Betyg: 3/5
 


(Stör mig lite på de här röda omslagen. Hade egentligen velat ha några andra omslag, tycker att de här är lite tråkiga. Får se om jag köper en annan typ av omslag till de sista tre delarna.)

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    En random fråga här! Du säljer möjligtvis inte vampire academy böckerna med rött omslag? Jag försöker hitta de fyra sista böckerna som passar till mina två första, men omslagen tycks vara lite svårare att få tag på. Eftersom att du nämnde att du inte gillade omslagen så chansar jag =) Du kan skicka ett mail till mig om du är intresserad av att sälja: smulan_samba@hotmail.com
    MVH/ Anna

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...