lördag 28 april 2012

Delirium av Lauren Oliver

Canon EOS 1100D

Titel: Delirium
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium
Förlag: Hodder and Staughton
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 441

(Utläst 24 april 2012)

OBS! Denna bok ingår i temat dystopier! (Jag kommer att sammanfatta temat i en videorecension då alla böcker är utlästa.)


Beskrivning från Goodreads:
Before scientists found the cure, people thought love was a good thing. They didn’t understand that one love -the deliria- blooms in your blood, there is no escaping its hold. Things are different now. Scientists are able to eradicate love, and the governments demands that all citizens receive the cure upon turning eighteen. Lena Holway has always looked forward to the day when she’ll be cured. A life without love is a life without pain: safe, measured, predictable, and happy.

But with ninety-five days left until her treatment, Lena does the unthinkable: She falls in love.


Kommentarer:
Detta var alltså en av de böcker ni röstade fram att jag skulle läsa då jag hade omröstningen om vilka böcker jag skulle läsa under dystopi-temat.

Jag hade inte jättehöga förväntningar dock då jag hade jag hört ganska varierade åsikter om boken.
Jag tycker att konceptet är bra, verkligen skitbra. Det påminner lite om filmen Equilibrium med Christian Bale i huvudrollen som jag såg för ganska länge sedan.

Jag gillar alltså idéen att kärlek skulle vara en sjukdom, men tyvärr så stannar det positiva där. För boken är för seg. Visst, den har sina stunder då jag tror att nu kommer den igång, men sedan så tröttnar jag igen. Jag lyckas ta mig igenom boken, men det är inte så mycket mer. Och jag vet faktiskt inte riktigt varför jag inte fastnar eller rycks med så mycket som jag skulle önska. Kan ha att göra med karaktärerna... jag känner inte så mycket för Lena. Då gillar jag nog hennes kompis Hana mer som karaktär. Tyckte hon var intressantare att läsa om. 

Den här dystopin påminner också en hel del om den dystopi jag läste före den här, nämligen Uglies. Här har också befolkningen blivit hjärntvättade och så finns det rebeller eller motståndare som lever ute i vildmarken. Men den här var segare än Uglies som jag iofs också tyckte var lite halvseg. Men den tycker jag gick fortare att ta sig igenom. Nej, det här var ingen höjdare för mig tyvärr och jag kommer troligen heller inte att läsa fortsättningen då jag tycker att det finns betydligt bättre dystopier. Svårt med betyget här, men det får bli en svag tvåa. 

                                 Betyg: 2/5


Se mer om vad jag tyckte i kommande video där jag kommer sammanfatta det här temat.

3 kommentarer:

  1. Oj du är nog den enda som jag sett som ger den en 1 :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom på efter att jag satt betyget att en etta var lite väl snålt. SÅ dålig var den inte. En tvåa är den iallafall värd. Om än en svag tvåa.

      Radera
  2. Svar: Hade gärna bytt men tyvärr vill jag ha de andra omslaget ;P (har inte sett nån tvåa som matchar det du har).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...