söndag 22 april 2012

Lite tankar om obeslutsamhet...

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag har hört så mycket gott om John Greens The Fault in our stars. Den ska tydligen vara något alldeles extra. Och tro inget annat än att jag vill läsa den jag med! För det vill jag. Jag vill inte missa något som verkar vara så fantastiskt. Men för att komma till problemet... nämligen vad den handlar om. Cancer. Jag kommer inte att klara av att läsa en bok som handlar om cancer. Jag vill så gärna läsa den här boken, men inte när den handlar om just det jag avskyr mest av allt annat på jorden. Jag har haft två nära familjemedlemmar som har gått bort just i cancer och nej, jag klarar verkligen inte av att läsa om det eller höra om det mer. Tror helt enkelt inte att mitt hjärta kommer att orka med det. Jag har gråtit tillräckligt i mina dagar. Så nu till frågan: Vad tycker ni?

Jag vill ju läsa boken, men samtidigt vill jag inte alls läsa den. Hur hade ni gjort? Jag vill ju så hemskt gärna läsa något av John Green eftersom han verkar vara en sån fantastisk författare.  Har ni något annat boktips kanske?

12 kommentarer:

  1. Svårt det där. Jag har svårt för böcker som handlar om tunga ämnen - blir alldeles för lätt påverkad av böckerna jag läser känslomässigt. Tänker läsa Tfios, trots att jag riskerar att bli en aning deprimerad.
    Men om du vill ha något "lättare" men ändå lite sorgligt så kan jag tipsa om Himlen börjar här av Jandy Nelson - en riktigt bra bok som är en bra blandning mellan vacker och sorglig. Den kanske passar dig bättre :) (och där är inte Cancer huvudtema)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag läst. Den tyckte jag om.

      Jag bli också väldigt påverkad och kan ju då tycka att det känns onödigt att bli mer ledsen än vad jag redan är liksom.

      Radera
  2. Jag klarar inte heller av att läsa böcker om cancer. Jag tycker att det är otroligt jobbigt. Ändå tror jag att jag ska försöka mig på TFioS för jag vill se vad som är så underbart med den. Jag vet dock att det kommer ta oerhört lång tid innan jag faktiskt tar tag i den för jag tycker, precis som du, att det är otroligt jobbigt att läsa böcker om cancer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, riktigt jobbigt. Vi kanske får ta tag i den tillsammans.

      Radera
  3. Jag hade samma problem, men min kärlek till Johns böcker vann och jag läste den med en gång. Jag tror att du kommer att klara av TFioS, men det är antagligen väldigt individuellt!

    SvaraRadera
  4. Rekommenderar du någon av hans andra?

    SvaraRadera
  5. Jag har själv haft två släktingar som har gått bort i cancer och det kanske är därför som jag grät så mycket till TFioS. Boken behandlar tunga ämnen men det görs på ett "ljust" sätt. Det är fortfarande mycket humor i boken även om den är sorglig, och det är väl därför många tycker att den är så bra. Karaktärerna är väldigt starka och jag tyckte om att läsa om hur de tog tag i sorgen och problemen.

    Det är nog väldigt individuellt hur mycket man klarar av men TFioS tycker verkligen är bra :)

    SvaraRadera
  6. Ja, jag kommer nog gråta från första till sista sidan.

    SvaraRadera
  7. Var är Alaska, har också fått bra recensioner och är skriven av honom :)

    SvaraRadera
  8. Ok, ska försöka läsa den snart då.

    SvaraRadera
  9. John Green har annars skrivit en jättebra bok som heter "Var är Alaska?" Den kan du ju läsa istället

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Absolut, funderar på att läsa den.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...