söndag 13 maj 2012

Ingo av Helen Dunmore

Canon EOS 1100D
Titel: Ingo - En värld under ytan
Författare: Helen Dunmore
Serie: Ingo
Förlag: Damm Förlag
Ugivningsår: 2007
Språk: Svenska
Antal sidor: 286

(Utläst 7 maj 2012)


OBS! Denna bok ingår i temat sjöjungfrur! (Jag kommer att sammanfatta temat i en videorecension då alla böcker är utlästa.)


Beskrivning från Adlibris:
För Sapphire och hennes bror Conor slås livet i spillror den dag deras älskade far Matthew rapporteras saknad efter en fisketur nära deras hem i Cornwall. Men Matthew var alltför förtrogen med havet för att bara drunkna sådär. Det var dessutom kav lugnt den natten han försvann. Några dagar senare finner man Matthews båt ute till havs, men hans kropp hittas aldrig. Sapphire och Conor lovar varandra dyrt och heligt att de en dag ska återfi nna sin far. Även om det innebär att de måste resa till Ingo, den plats som Matthew alltid sjöng så vackert om. Men var ligger Ingo? Är deras far nu ett med det mytomspunna havsfolket? Kommer de att finna honom?

Kommentarer:
Första boken jag läser i temat sjöjungfrur. Jag hade inte så jättehöga förväntningar eftersom de flesta som läst den inte verkar ha tyckt att den är så där superbra. Därför hade jag istället ganska låga förväntningar då jag plockade upp den. Men ville ändå läsa för att jag fick den som rec-ex och för att det kunde vara kul att läsa någon sjöjungfru-bok på svenska.

Visst, jag kan hålla med Miriam på Schitzo-Cookies bokblogg om att boken var lite barnslig och ja det känns ju lite skumt att sitta och läsa om en elvaåring när jag själv är mer än dubbelt så gammal. Men å andra sidan jag läser Harry Potter också fast jag nästan är trettio. Så whatever.

Jag skulle velat veta mer om sjöjungfru-världen. Det kändes inte som att man fick veta så mycket tyvärr. Men det är ju bara första boken i en serie så jag antar att man kanske får veta mer i nästa bok.

Håller med Miriam om att sjöjunfrurna Sapphire träffar på är rätt så otrevliga och verkar ha en ganska snedvriden syn på människorna; som de kallar "luftfolk". Men är det egentligen så konstigt då? De ser ju hur människorna förstör deras värld genom att släppa ut olja, lägga ut nät, fiska etc. Så det är väl inte så konstigt? De ser på dykare som spioner och inkräktare och det kan jag förstå. Kan ju inte vara så kul att folk inte tar hänsyn till deras värld och deras känslor!

Jag gillar faktiskt den här boken. Tycker den var riktigt trevlig och lättsam läsning och ganska spännade, Jag vill veta mer om världen och hur det ska gå för Sapphire och Connor. Kommer de hitta sin pappa?

                                  Betyg: 3/5

                                      Tack till B.Wahlströms för detta rec-ex!

4 kommentarer:

  1. Sv: Okej, så det var därför du ändrade den lite? Ska ta och uppdatera inlägget så att det heter läsutmaning istället :D

    SvaraRadera
  2. Ska bli kul att höra vad du tycker om tvåan om du läser den sen.

    Btw när du nämner mig kan du gärna länka till min blogg med =) Alla vet ju inte vem Miriam är ^__^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tänkte göra det... men såg nu att jag inte gjort det. Gjorde väl bara det i tanken då.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...