onsdag 30 maj 2012

Jag behöver er hjälp!

Har två frågor till er alla:

1.) Kom på idag att jag verkligen älskade mytologi när jag gick i skolan; så då slog det mig, finns det några YA-böcker som är baserade på mytologi? Det vore ju ascoolt!! Tipsa mig gärna isåfall.

2.) Har nämnt det här på bloggen tidigare tror jag. Men vi ska skaffa hund i sommar. En Bichon Frisé, en hanhund. Är skitglad och kan knappt vänta tills vi får hem vår lilla valp. Men nu till det viktiga. Vad ska vår lilla vovve heta? Vi har lite förslag, men det skulle vara skitkul om hunden kunde heta nåt från nån bok. Tyvärr verkar jag ha fått lite hjärnsläpp och kan inte komma på NÅGOT bra namn.  Det vore kul att få lite litteraturbaserade killnamn. Så help me out please.
<3

14 kommentarer:

  1. Är det hane eller hona ni ska köpa? :)

    Om det är en hona är ju Luna ganska fint. Från Harry Potter alltså :).
    Kommer inte på något namn till en hane, men kan ju kommentera om jag kommer på :)

    SvaraRadera
  2. En hane. Luna hade varit fint ja.

    SvaraRadera
  3. Hunden i The Knife of Never Letting Go heter Manchee. Jag tycker att det är urgulligt! ^^ Andra fina namn, tagna från YAböcker som jag läst, skulle ju då kunna vara t.ex. Cricket (Lola and the boy next door), Kai (Cinder), Percy (Percy Jackson), Sam (Wolves of mercy flls), Fred (Harry Potter), Po (Graceling).
    Det finns säkert många fler, men jag gillar dessa ^^

    SvaraRadera
  4. Tack för fina namnförslag Pia! Ska seriöst överväga nåt av dem.

    SvaraRadera
  5. Åh, så mysigt! Har alltid velat ha en Bichon Frisé (döpt efter en bokkaraktär så klart ;) ). Får dock vänta några år. Lycka till med namnvalet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätte! Ok, tack så mycket!

      Radera
  6. Jag älskar verkligen Bichon Frisé! Hade vi inte haft vår lilla Lhasa apso hade jag definitivt velat ha en sån! Men tyvärr kommer jag inte på något bra namn just nu, men tycker absolut du ska döpa den efter någon bokkaraktär^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är grymt söta. Vad gulligt att ni har en Lhasa apso. Vad heter er hund?

      Radera
  7. 1: Har du läst något av Rick Riordan? Han har skrivit Percy Jackson som är baserad på grekisk mytologi och The Kane Chronicles som är baserad på Egyptisk mytologi. Gillar alla böcker jag har läst av honom så hans böcker tycker jag absolut att du ska testa. Fast hans böcker är nog lite mer middlegrade. Everneath av Brodi Ashton som jag läste ut för inte så länge sen är baserad på grekisk mytologi också.

    2: Åhhh, är så avundsjuk på alla som kan skaffa hund. Själv har jag alldeles för lite tid och alldeles för mycket allergi för att kunna göra det :( Men St. Clair skulle jag ha döpt hunden till. Har läst att det är bra att ha med "S"-ljud i hundnamn för de uppfattar S-ljud bättre än andra ljud. Det var iofs länge sen jag läste det och det kanske inte alls stämmer. Men gud vad kul att du ska skaffa en hund!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1.) Åh... vad nice! Då måste jag testa att läsa något av Rick Riordan.

      2.) Ska bli skitkul! St. Clair... awww! Åh.. det kanske är sant. Ska kolla upp det.

      Radera
  8. 1) Ska hålla ögonen öppna i den här tråden för att se om någon kommer med bra tips. Kommer själv inte på någon mer än Percy Jackson-serien.

    2) Bichon Frisé-rasen är så fin! Eftersom jag för tillfället är helt såld på galaxen så skulle jag vilja se namnet Komet som ett alternativ, men känner mig i övrigt seg med tips.

    SvaraRadera
  9. 1.) Ok. Det får du göra! :-)

    2.) Svårt att komma på nåt som jag verkligen gillar.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    1, Jag har ju tipsat dig om Neil Gaiman tidigare. Han blandar gärna in mytologi i sina böcker. Annars finns Gottfrids favorit "När änglar dör" som är skriven av Andreas Roman. Den handlar om djävulen och hans syn på saken. :) Vet inte om det räknas som en YA bok däremot..

    2, Mysigt med en bichon frisé! Om ni köper en vit kan ni döpa honom till Lumos från Harry Potter-böckerna :D
    Kram
    Cecilia

    SvaraRadera
  11. 1. Ah, visste inte att han blandar in mytologi. Kul.

    2. Det kommer bli en vit, de finns bara i vitt. Lumos är ju jättegulligt!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...