onsdag 2 maj 2012

Jane Eyre av Charlotte Brontë (seriealbum)

Canon EOS 1100D

Titel: Jane Eyre
Författare: Charlotte Brontë
Serie: Klassiska seriealbum
Förlag: Argasso bokförlag
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 141

(Utläst 1 maj 2012)

Beskrivning från Adlibris:
När Jane Eyres föräldrar dör tas hon om hand av sin morbror och moster. Men snart dör även morbrodern och Janes liv förvandlas till en mardröm. Hon slipper från sin moster och sina kusiner när hon skickas iväg till en internatskola, men kommer hennes liv verkligen att förändras till det bättre? Charlotte Brontës klassiska roman från 1847 följer den egensinniga unga Jane Eyre genom ett liv fyllt av svåra motgångar men också av stor, omskakande kärlek.

Kommentarer:
Första gången jag provar på det här med seriealbum, som jag tidigare varit lite emot och aldrig förstått vitsen med. Men jag måste säga att jag gillade den här. Vet fortfarande inte om jag egentligen gillar seriealbum utan om det bara var denna klassiker jag gillade. Jag är ju lite svag för den här typen av böcker. Men blev glad när jag hittade detta format eftersom jag trots att jag gillar klassiker ibland kan tycka att de är lite sega emellanåt. I serieformat och nedkortad (som jag antar att denna är) så gillade jag den.

Jag gillade historien, dock så störde jag mig ibland lite på att både Jane och Rochester beskrivs som fula trots att det inte är något fel på deras utséende alls i denna tecknade version iallafall.

Hade lite svårt att förstå i vilken ordning man skulle läsa bubblorna ibland också, så ibland blev det lite fel.

Nä, men en i övrigt bra bok som jag gillade, kunde dock tycka att den var lite överdriven ibland, men det är ju ofta böcker i den här genren. Ska nog prova på att läsa något annat seriealbum lite senare tror jag. Vill se om det verkligen är något för mig, tycker det är svårt att avgöra efter att bara ha läst detta. Blir ändå ett bra betyg av mig, tyckte det här var helt okej!

                                  Betyg: 3/5


6 kommentarer:

  1. Hm, det här med att dem beskrivs som fula beror väl mest på hur karaktärerna uppfattar sig själva. Men håller med om att det känns lite motsägelsefullt när själva teckningarna av dem är väldigt vackra.

    SvaraRadera
  2. Mmm, lite förvirrande alltså. Ja, jag antar att du har rätt!

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt tänkt på att köpa in den. Men ska läsa originalboken först som jag nyss beställt. Har du sett filmen?

    SvaraRadera
  4. Nej, jag har inte sett filmen. Får ta och göra det tror jag.

    SvaraRadera
  5. Har den liggandes hemma, måste ta tag i den snart!

    SvaraRadera
  6. Den var ganska bra, så gör det!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...