lördag 19 maj 2012

Namnsdagsflickan av Kristoffer Leandoer

Canon EOS 1100D
Titel: Namnsdagsflickan
Författare: Kristoffer Leandoer
Förlag: Bonnier Carlsén
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 173

(Utläst 12 maj 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Kim och Robin har en fantasivärld ihop: det medeltida landet Berghendia som de styr med järnhand. De delar på allt, även om det är Kim som ger landet liv med sina teckningar. Robins lillasyster Namnsdagsflickan är också med på ett hörn, för det mesta som iakttagare, men ibland som smart idégivare.

Men i takt med att verkligheten tränger sig på hotas Berghendias existens. Medan föräldrarna bråkar sönder familjen, bråkar Kim och Robin sönder sin skapelse, Namnsdagsflickans nya rollfigurer förmår inte rädda den. Kim lämnar dem i vredesmod och kastar sig i stället in i superhjältevärlden: den hjältemodiga ninjan Kassandra Karat föds.

Men Namnsdagsflickan är ihärdig, trots brytningen fortsätter hon hänga efter Kim i det alltmer framgångsrika serieskapandet, men till slut blir hennes ivriga stöd för påträngande ... Och nu ligger hon i oförklarlig koma sen en vecka.

Märkliga tecken tyder på att Namnsdagsflickan är instängd i deras gamla fantasivärld: en trygg plats enligt henne, men full av våldsamma fantasier! Namnsdagsflickan måste väckas och Robin blir tvungen att kontakta Kim, bilderna är den enda ingången till Berghendia...


Kommentarer:
Älskade den här!!! Hade inte jättehöga förväntningar, men tyckte den verkade gullig. Och det var den verkligen - en otroligt charmig liten berättelse som jag bara satt och log när jag läste. Vet inte om jag någonsin har stött på något liknande och jag gillade verkligen att det liksom var tre berättelser i en:


+ en  illustrerad vardagshistoria  som handlar om Kim, Robin och Namnsdagsflickan
+ en fantasyberättelse utan bilder om fantasivärlden Berghendia
+ en tecknad serie om Kassandra Karat som Kim tecknar

Jag tyckte bäst om vardagshistorien! Älskade illustrationerna; så fina, och historien var väldigt gullig.
Tycker det var lite kul också att det inte gick upp för mig  förrän i slutet av boken att jag insåg att jag inte fattat om Kim och Robin var killar eller tjejer och det var också då jag förstod att det nog var meningen att man inte skulle veta det. Hade inte tänkt på att både Kim och Robin ju är två namn som passar både  på killar och tjejer, och  att det nog var noga uttänkt av författaren. Jag gillade att författaren tänkt till lite där för egentligen vad spelar deras kön för roll? Skitsamma liksom.

En trevlig överraskning och en bok som jag verkligen gillade och läste ut på bara typ 2-3 timmar. Mer sånt här, tack! Boken får också ett extra plus för sitt fina omslag!

                                   Betyg: 4/5

                                      Tack till Bonnier Carlsen för detta fina rec-ex!






4 kommentarer:

  1. Hoppas du hittar en Gaiman-bok du gillar :) Ska bli kul å se vad du tycker!
    Du har en jättefin blogg med intressanta inlägg. Jag la precis till dig i bloggarna vi följer.
    Ha en fin lördag!
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och tack för att ni följer min blogg. Lägger till er med!

      Radera
  2. Hej! Jag vet att det inte har med det här inlägget att göra, men kolla gärna in mitt inlägg om nagelmatchning ^^ hade iaf väldigt roligt när jag gjorde det! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande. Ska genast kolla!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...