måndag 7 maj 2012

Water for elephants av Sara Gruen

Canon EOS 1100D
Titel: Water for elephants
Författare: Sara Gruen
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 367

(Utläst 5 maj 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Jacob Jankowski pratar sällan om dem, men minnena lever fortfarande inuti hans nittioåriga kropp. Minnen av honom själv som en ung man, av ödet kastad upp på ett skraltigt tåg som var hem åt Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow.

För Jacob var cirkusen både en räddning och en förbannelse. Han hamnade där av en slump. Föräldralös och utfattig hade hans liv inget mål innan han slungades med på detta udda tåg, och i början av den stora depressionen var alla i denna tredjeklassens cirkus lyckliga över att ha ett jobb över huvud taget.

Marlena, cirkusens prima ryttarinna, var där för att hon blev kär i fel man, den stilige djurtränaren med ett grymt sinne. Och elefanten Rosie var där som den nya attraktionen som skulle rädda cirkusen. Men tyvärr hade Rosie inget som attraherade, hon kunde inte ens dresseras. Banden som växte mellan denna osannolika trio byggdes av kärlek och tillit, och var till slut deras enda hopp om överlevnad.


Kommentarer:
Hade inte så höga förväntningar på den här boken egentligen. Jag har heller inte sett filmen, som jag faktiskt är lite negativ till för att Robert Pattinson är med. Lite trött på honom efter all hysteri. *suck*
Men iallafall... för att återgå till boken. Jag hade inga direkta förväntningar, var bara lite allmänt nyfiken och OJ, vad glad jag är att jag läste den här.

Boken påminner mig lite grann om The Notebook, i sättet den är skriven... just att den handlar om en gammal människa som ser tillbaka på sitt liv. I övrigt inga likheter men just det fick mig att tänka på The Notebook av någon anledning.

Jag vet egentligen inte vad det är som gör att jag gillar boken så mycket men jag tror att det är sättet den är skriven på i kombination med att jag inte hade så höga förväntningar som får mig att tänka "WOW!" när jag läser. Älskar Sara Gruens nästan poetiska språk och miljöbeskrivningar som får mig att verkligen se det jag läser om framför mig - magi! Älskar Jacobs berättarröst som genomsyrar hela berättelsen.

Älskar karaktärerna och jag kan se dem framför mig medan jag läser. Det finns egentligen inga nackdelar med boken förutom en, och det är inte bokens fel utan det faktum att jag hela tiden ser Robert Pattinson framför när jag läser och det stör jag mig på.

Det blir alltså nästan fullpott till Water for elephants, om det inte hade varit för en filmatisering som fått mig att se andra personer än vad jag egentligen vill se/ser i mitt huvud.
Satans filmatiseringar, de kan verkligen förstöra ibland! 

                               Betyg: 4/5

Tack till Bra Böcker för detta fina recensionsex!

8 kommentarer:

  1. Haha jag tyckte faktiskt att filmatiseringen var bra! :) Även om jag också har fått en rejäl överdos av Pattinson...

    SvaraRadera
  2. Filmatiseringen verkar bra faktiskt. Jag tycker bara bättre om att få bilda en egen uppfattning om hur personerna ser ut istället för att bli serverad.

    Men vill nog se filmen iallfall. Boken var väldigt bra ändå.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte heller Robert efter all hysteri men tycker verkligen att du ska se filmen för den är väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog se den någongång!

      Radera
  4. Fick plötsligt lust att återvinna min gamla recension av boken, och jämföra. Men ja, hade samma känsla som du - att man ofrivilligt hade Robert Pattinson i bakhuvudet när man läste om Jacob som ung. Dock störde det inte så pass mycket, men ändå! :)

    SvaraRadera
  5. Gillade verkligen boken men ja jag störde mig rätt rejält på det!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst boken, men vill det efter att jag såg filmen på bio med mina två Robert Pattinson galna kompisar. Filmen var faktiskt riktigt bra fast samtidigt riktigt hemsk.

    Det där med att du ser honom när du läser boken så var det för mig första gånger jag läste Twilight för då hade New Moon redan kommit ut på bio och en av mina kompisars rum var fullt med afficher på Jakob, Edward och alla dem så jag fick ingen chans att själv skaffa mig en bild av dem :/

    SvaraRadera
  7. Sånt är ju lite tråkigt tycker jag. Att man inte hinner få sin egen bild ibland.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...