söndag 24 juni 2012

Den jag ville ha av Sheila O'Flanagan

Canon EOS 1100D

Titel: Den jag ville ha
Författare: Sheila O'Flanagan
Utgivningsår: 2009
Förlag: Pocketförlaget
Språk: Svenska
Antal sidor: 489

(Utläst 18 juni 2012)

Denna bok ingår i temat Chick-lit/Sheila O'Flanagan.

Beskrivning från Adlibris:
Det här är berättelsen om de två vännerna Darcy och Nieve, bästisarna som alltid ställde upp för varandra ända fram till den dagen Nieve förförde Darcys pojkvän.

Tio år går utan att de har någon som helst kontakt, men så en dag dyker en bröllopsinbjudan upp hemma hos Darcy. Nieve ska gifta sig och vill gräva ner stridsyxan.

Men Darcy har något annat i sikte, vad hon egentligen längtar efter mest av allt är att få hämnas vad som i hennes ögon var ett oförlåtligt svek. Hon kan inte släppa drömmen om det liv hon kunde ha haft...


Kommentarer:

Den andra boken jag läser i mitt Sheila O'Flanagan-tema. Har faktiskt gillat alla böcker av den här författaren hittills, bortsett från Syskonkärlek som jag tyckte var väldigt seg. Dock är inte böckerna något jag kommer att minnas, vilket jag nog inte kommer att göra med den här heller.

Jag jämför alltid Sheila O'Flanagan med Marian Keyes för att båda är irländska författare som skriver chick-lit. Men där stannar nog likheterna. Det finns nämligen många Marian Keyes böcker som trots att de är chick-lits på något sätt ändå har lyckats nästla sig in i mitt minne Vattenmelonen, Sista chansen och När Lucy Sullivan skulle gifta sig är två exempel på detta. Det är böcker jag kan läsa om 100 gånger med jämna mellanum utan att tröttna. Tyvärr kan jag inte säga samma sak om Sheila O'Flanagans böcker. Jag ville så gärna gilla dem, men det verkar stanna vid okej tidsfördriv för mig. Inget jag kommer att komma ihåg eller ha något behov av att läsa om.

Dock måste jag ändå säga att jag kände igen mig mycket i just den här boken. Då den behandlar ett svek mellan två bästa vänner. Svårt att inte gå in på privata saker när jag recenserar den här faktiskt.
Men jag känner igen mig mycket i Darcy, i hennes känslor. Både i ilskan men också i hur man går vidare.

Jag gillade den här boken, den var underhållande och jag kunde känna igen mig ibland, men som jag skrev tidigare så blir det ingen ny favorit. Många tror att chick-lits inte behöver vara speciellt bra eller något man behöver komma ihåg. Men det håller jag inte med om. Chick-lits kan vara väldigt bra, jag gav ju flera förslag på riktigt bra sådana här ovan. Jag hade hoppats att Sheila O'Flangans böcker skulle komma upp i samma klass, men tyvärr inte. Men de är inte dåliga. Bara inte lika bra som jag hade hoppats. Det här var en okej bok, men inte mer.

                                     Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Marian Keyes böcker kommer jag ihåg nästan allihop och en del av dem lyckades gripa tag ordentligt. O'Flanagans böcker är bra, men mer för stunden.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att jag inte lyckas hitta några böcker i samma stil som jag kan tycka lika mycket om. Sheila O'Flanagan tycker jag bara skriver okej...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...