lördag 2 juni 2012

Eld av Mats Stranberg & Sara Bergmark Elfgren

Canon EOS 1100D

Titel: Eld
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelsfors-trilogin
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 633

(Utläst 27 maj 2012)

Beskrivning från Adlibris:
De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.


VARNING FÖR SPOILERS! LÄS INTE VIDARE OM DU INTE LÄST DEN HÄR BOKEN!

 

Kommentarer:
Jag älskade verkligen Cirkeln när den kom. Dock var jag inte helt förtjust i slutet och det var det som drog ner betyget och som gjorde att Cirkeln inte fick full pott. Jag hade ganska, för att inte säga väldigt höga förväntningar på uppföljaren Eld.

Jag gillade tjejernas utveckling. Inte minst som grupp! Det jag gillar mest är att man får lära känna Ida och Linnea bättre i den här boken. Hade ju lite svårt för dem i första boken. Gillade att man fick läsa saker deras point of view.

Identifierar mig dock ännu mest med Minoo tror jag. Saknade dock henne och Max i den här boken. Jag älskade ju avsnitten med de i första boken. Dock gillade jag att det eventuellt kan bli lite action mellan Linnea och Vanessa. Det kändes dock ganska otippat men jag gillar att författarna verkar luta åt det hållet.

Och slutet! Shiiiit! Först blev jag jättesur: HUR FAN KAN DE GÖRA SÅ? Hur kan de ha ihjäl en av huvudkaraktärerna? Men sedan så kanske det inte var så... eller? ÄLSKADE SLUTET. Jag satt som på nålar. Men hur i hela friden ska jag kunna vänta ett år på att få läsa fortsättningen?

Jag tycker nog att Eld var något bättre än Cirkeln, men då beror det mest på slutet som var betydligt bättre än i första boken.

                                    Betyg: 4/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...