torsdag 21 juni 2012

Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling

Canon EOS 1100D
Titel: Kapitulera omedelbart eller dö
Författare: Sanne Näsling
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: ?

(Utläst 16 juni 2011)

Beskrivning från Adlibris:
Roligt, sorgligt, upproriskt och eget om den närmast symbiosartade vänskapen mellan Mary och Lovely, två femtonåringar som spränger den outhärdliga vardagen och bygger sin värld med våldsamma drömmar, nagellack och stulna låttexter.

Sanne Näslings roman dansar fram i småblommig krigsuniform, och hon skriver med ett alldeles eget språk som bultar som ett hjärta genom texten.

Folk i skolan säger att Lovely är sjuk i huvudet. Men Mary älskar henne över allt annat. För Mary och Lovely är livet ett krig mot en sorglig tillvaro. De är brådmoget intellektuella och barnsligt lekfulla. Tillsammans vet de att det alltid är bättre att dö än att kapitulera för det normalvidriga. Det är bara för dem som ger upp som döden blir livshotande.



Kontrasten mellan den grå tillvaron, med mammas meningslösa man Göran och alla idioter i högstadiehelvetet, och det färgsprakande livet med den storslagna Lovely skär som en skimrande reva genom Mary. Men ibland krockar världarna på smärtsamma sätt. 


Kommentarer:
Beställde ju en Adlibris letto för ett tag sedan och Kapitulera omedelbart eller dö fick bli den första boken jag läste på min läsplatta.

Visste inte så himla mycket om den här boken innan jag läste den mer än att den skulle vara lite annorlunda. Så det var jag beredd på och inget som jag störde mig på. Gillade att den var lite speciell. Tyckte att språket var ganska likt språket i Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag som jag läste för ett tag sedan.

Gillade karaktärerna. Kände igen mig en del i dem också. Lite svårt att inte blanda in personliga grejor i den här recensionen, men jag kunde känna igen mig i det som skrivs om Lovelys panikångest. (lider själv av det då och då)

Tyckte att boken var otroligt vacker ibland och den kändes äkta. Dock så gillade jag inte att många meningar var skrivna på engelska och det störde jag mig på. Det tyckte jag störde mitt läsflyt. Men jag vet ju att man ibland hellre använder sig av engelska uttryck istället för svenska. tycker ofta att engelska uttryck låter mycket bättre. Men det var ändå något jag störde mig på. Hade nog fungerat bättre om det hade varit LITE färre engelska meningar iallafall.  Tyckte det blev lite uttjatat.

Kan även passa på att säga att jag gillade att läsa e-böcker. Kommer definitivt att bli mer av den varan. Men ALDRIG att jag helt skulle överge att läsa "vanliga" böcker. Tycker alldeles för mycket om fysiska böcker.

Men för att runda av recensionen, det här var en helt okej och stundtals väldigt vacker och annorlunda bok som gick snabbt att läsa ut.


                                 
Betyg: 3/5                                                                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...