fredag 8 juni 2012

Läsplatta, e-böcker - är det nåt att ha?

För några dagar sedan gjorde jag något jag aldrig trodde att jag skulle göra.
Jag beställde en läsplatta.

Jag har alltid varit ganska anti e-böcker och läsplattor för att jag älskar att hålla i den fysiska boken, att bläddra och att få känna pärmarna. Sedan är det väl heller ingen hemlighet hur mycket jag älskar fina omslag?

Men nu är det alltså gjort. Jag beställde hem en Adlibris letto som verkar vara ngt nytt och Adlibris egen läsplatta. Det var roligt för när jag sa till min sambo att jag var sugen på att beställa en bad han mig att beställa två. Haha!

Men jag har ju som sagt aldrig testat detta förut, så jag är nästan lite nervös. Det kan ju vara så att jag hatar det och kommer att sakna en vanlig bok skitmycket!

Hur känner ni inför det här med e-böcker? Är det nåt att ha eller?

20 kommentarer:

  1. Jag är helt och hållet FÖR e-böcker. Visst, det finns uppenbara nackdelar. Till exempel de olika formaten och att man många gånger blir låst till ett inköpsställe, t. ex. Amazon om man väljer Kindle. Personligen läser jag de flesta e-böcker 8som jag köper via Amazon) på min minipc eller telefonen. Funkar utmärkt och jag gillar funktionen med att synka var man är i den aktuella boken. Jag har också en läsplatta, en Sony, som är väldigt bra. På den läser jag alla epub-böcker som jag får som recex. Läsplattan är ju kalasbra när det kommer till batteritiden osv.

    jag har blivit så förtjust i e-boken att jag blir sur de gånger det inte går att få tag i något annat än en fysisk bok. Jag ogillar pappersböcker som bara tar plats & brukar ge bort eller slänga utlästa titlar som inte är fantastik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slänga böcker? NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!

      Radera
    2. Åjo, det finns ingen orsak att behandla dem som heliga reliker. Man slänger ju andra trycksaker utan att blinka. Jag andades ut av lättnad när jag slängde Cronins The Passage & Del Toros skräptrilogi :)

      Radera
    3. Lalalalalaaaalaaalalaalaaaaa...

      *Jag hör ingenting.* Eller ser...

      Radera
    4. Hej Swedish Zombie!
      Jag är reporter på Expressen och skriver en artikel om läsplattor vs vanliga böcker. Nu letar jag efter någon som mest läster böcker på läsplatta oh som kan tänka sig att vara med i tidningen. Om du vill får du väldigt gärna ringa mig på 0725 09 66 27.

      Vänliga hälsningar,
      Kristin Wester

      Radera
  2. Kan tänka mig att en läsplatta är ultimat om man ska åka iväg någonstans och vill ta med sig en massa böcker. Istället för att släpa med sig tjugo böcker i en väska så har man allt på ett ställe. Vill också ha en! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl egentligen den största fördelen. Att det är sjukt smidigt! Mycket därför jag vill prova.

      Radera
  3. Jag tycker att läsplatta är kanon! Jag reser mycket, så för mig är det otroligt praktiskt med platta. Den väger bara 200 g och rymmer 1000 böcker om jag skulle vilja det... Dock läser jag mycket pappersböcker också, mest för att jag får en hel del böcker och för att alla böcker inte finns som e-bok. Jag har haft min läsplatta i ca ett år nu och är väldigt nöjd med köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är nöjd! Vi får se vad jag tycker.

      Radera
    2. Hej Linnea!
      Jag är reporter på Expressen och skriver en artikel om läsplattor vs vanliga böcker. Nu letar jag efter någon som mest läster böcker på läsplatta oh som kan tänka sig att vara med i tidningen. Om du vill får du väldigt gärna ringa mig på 0725 09 66 27.

      Vänliga hälsningar,
      Kristin Wester

      Radera
  4. Jag har inte läst så många böcker på min läsplatta, men när jag gjort det har jag varit nöjd. Det jag upplevde som jobbigt är att det inte blev mer sidor på ena sidan och färre på den andra, som det blir när man läser pappersböcker. Det var så svårt att förhålla sig till hur mycket som var kvar av boken :) Förmodligen en vanesak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jo men det låter som en vanesak. Kommer nog att kännas skitovant för mig med i början.

      Radera
  5. Föredrar själv pappersböcker framför e-böcker man jag håller absolut med om att det är väldigt smidigt med en läsplatta om man reser mycket. Dock så kan en e-bok aldrig stå och vara fin i bokhyllan. Jag gillar verkligen åsynen av en massa böcker med fina ryggar som trängs i hyllan, och det kan man inte få med en läsplatta. Dessutom så ges det ut många superfina omslag med glitter och olika texturer och dessa kan man ju inte få via en läsplatta.

    Som sagt, finns både för och nackdelar så det är väl en smaksak. Men just nu så föredrar jag pappersböcker framför läsplatta.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med!
    Älskar fina ryggar i bokhyllan. Jag kommer nog att använda min läsplatta till att låna e-böcker på biblioteket. För biblioteksböcker kommer ju ändå inte stå hyllan.

    SvaraRadera
  7. Har en surfplatta som jag läser mkt eböcker på. Lånar böcker från biblioteket och fungera perfekt. Hoppas du bli nöjd med ditt köp.

    SvaraRadera
  8. Litteraturen i mediesamhället

    denna bok snygg i bokhyllan med plattor kanske? :) Jag gillar kindle ngt otroligt, och är otroligt sugen på letto. Ipad är kanske inte lika ultimat att läsa på. MEN, det finns ju så mycket roliga leksaker i den också :D

    SvaraRadera
  9. hihi.. ja..

    Det ska bli kul att prova på iaf!

    SvaraRadera
  10. Har du fått hem din Letto än? Jag är jättenyfiken på hur den är eftersom jag själv funderar på att köpa den. Det vore kul om det kom upp ett inlägg om vad du tycker om den inom en snar framtid. :)

    SvaraRadera
  11. inte än. Väntar fortfarande! SJälvklart kommer jag att skriva ett inlägg om den när jag fått den.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...