onsdag 20 juni 2012

Love is the higher law av David Levithan

Canon EOS 1100D
Titel: Love is the higher law
Författare: David Levithan
Förlag: Alfred A. Knopf Books for Young Readers
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 167


(Utläst 13 juni 2012)

Beskrivning från Goodreads:
First there is a Before, and then there is an After. . . .

The lives of three teens—Claire, Jasper, and Peter—are altered forever on September 11, 2001. Claire, a high school junior, has to get to her younger brother in his classroom. Jasper, a college sophomore from Brooklyn, wakes to his parents’ frantic calls from Korea, wondering if he’s okay. Peter, a classmate of Claire’s, has to make his way back to school as everything happens around him.

Here are three teens whose intertwining lives are reshaped by this catastrophic event. As each gets to know the other, their moments become wound around each other’s in a way that leads to new understandings, new friendships, and new levels of awareness for the world around them and the people close by.


Kommentarer:
Ännu en bok av David Levithan, som jag har varit så nyfiken på så länge. Som jag skrivit om tidigare så gillade jag inte Nick och Norahs oändliga låtlista, men ville ändå ge Levithan en ny chans eftersom jag har hört så mycket gott om honom.

Läste ju Dash and Lily som jag gillade och även Liten parlör för älskande nyligen. Men har velat läsa just den här jättelänge så nu blev det äntligen dags. Som det står i beskrivningen så handlar den här boken om 11 september-attackerna och man får följa tre ungdomar och deras olika upplevelser kring händelsen. Jag har faktiskt inte läst så mycket böcker om 11 september så därför tyckte jag att denna kunde vara intressant.

En kort bok som väckte mitt intresse ganska snabbt. Gillade att boken följde tre ungdomar och hoppade i handlingen mellan Claire, Jasper och Peter. Tyckte om det upplägget. Först var jag rädd att boken skulle kännas lika kort som den var och att handlingen inte skulle hinna ta fart innan boken tog slut. Men så var inte fallet. Tyckte tvärtom att Levithan lyckades skriva ihop en väldigt fin historia på så få sidor.

Älskade karaktärerna - alla tre och boken berörde mig verkligen. Ännu mer när jag läste att David Levithan faktiskt själv befann sig i New York den 11 september, detta gjorde att boken plötsligt kändes ännu mer äkta och trovärdig. Gillar hur författaren band samman de tre historierna på slutet och älskar de tre karaktärernas fina vänskap. Så fin och mysig.

En tunn bok som gick snabbt att läsa ut och verkligen berörde. Det blir högsta betyg till Love is the higher law mycket p.g.a de underbara karaktärerna som jag föll pladask för. Läs den!

                                 
                                     Betyg: 5/5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...