söndag 22 juli 2012

Angus, thongs and full frontal snogging - Louise Rennison

Canon EOS 1100D
Titel: Angus, thongs and full frontal snogging
Författare: Louise Rennison
Serie: Confessions of Georgia Nicholson
Förlag: Harper Collins Children's books
Utgivningsår: 2005
Språk: Engelska
Antal sidor: 256

Denna bok ingår i temat Sommar/Feel-good.

(Utläst 12 juli 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Brilliantly funny, teenage angst author Louise Rennison's first book about the confessions of crazy but lovable Georgia Nicolson. Now repackaged in a gorgeous new paperback and looking even fabber than ever. Louise is an international bestselling author and her books can't fail to make you laugh out loud. 

 There are six things very wrong with my life: 
1. I have one of those under-the-skin spots that will never come to a head but lurk in a red way for the next two years. 2. It is on my nose. 3. I have a three-year-old sister who may have peed somewhere in my room. 4. In fourteen days the summer hols will be over and then it will be back to Stalag 14 and Oberfuhrer Frau Simpson and her bunch of sadistic 'teachers'. 5. I am very ugly and need to go into an ugly home. 6. I went to a party dressed as a stuffed olive. 


Follow Georgia's hilarious antics as she tries to overcome the dilemma's that are weighing up against her, and muddle her way through teenage life and all that it entails: how to replace accidentally shaved-off eyebrows; how to cope with Angus, her small labrador-sized Scottish wildcat; her first kiss with Peter - afterwards known as Whelk Boy; annoying teachers; unsympathetic friends and family, and how to entice Robbie the Sex God! Phew - she's really got her work cut out!


Kommentarer: 
Hade aldrig hört talas om den här serien förut innan jag råkade på den på Padfootandprongs07 Youtube kanal. Tyckte att den lät lite som The Princess Diaries i och med att även denna är skriven som en dagbok.

Valde att även inkludera den i mitt sommar/feel-good tema som jag har just nu eftersom jag tyckte att det lät som en lättläst och rolig bok med lite feel-good känsla som skulle gå fort att läsa ut.

Hade ganska höga förväntningar innan jag började läsa boken också så var lite rädd att jag skulle bli besviken. Men det blev jag faktiskt inte. Tyckte att den var helt OK. Ganska rolig, inte lika bra som The Princess Diaries men ändå en läsvärd bok om man som jag gillar den  typ av böcker. 


Det bästa med boken var nog att jag kunde känna igen mig rätt mycket. Jag kommer ihåg hur jag själv tänkte i den åldern. Kändes väl dock lite knäppt att läsa om en så ung huvudperson då jag själv är dubbelt så gammal men jag tyckte ändå om den. Och lite roligt att Georgia också har en katt som nämns ganska mycket. Så där har vi ju ännu en likhet med Mia Thermopolis...
Så ja, helt klart en rolig bok som jag kommer att läsa fortsättningen på. Har redan läst del två. Recension på den kommer snart.

                                      Betyg: 3/5




2 kommentarer:

  1. Åh herregud, vilka minnen! Jag läste de två första delarna av den här serien på svenska (B Wahlströms förlag, tror jag) när jag gick på högstadiet för över 10 år sedan. Jag älskade dem på den tiden! Kanske kunde vara kul att läsa dem på originalspråk...?

    SvaraRadera
  2. Hihi, okej nostalgi!

    Nä, hade aldrig hört talas om de här tidigare. Totalt missat!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...