söndag 29 juli 2012

Svar till frågestunden.

Har ju haft en frågestund här under veckan där ni har kunnat ställa alla möjliga frågor till mig.
Blev inte så många frågor den här gången, men tänker ju givetvis svara på de frågor som jag fått trots att det bara var tre stycken. Tack till er tre iallafall för era frågor. (Ni vet vilka ni är. )

Fråga 1.
Vilken genre tycker du bäst om att läsa?

Svar: Oj. Det varierar ganska mycket beroende på humör. Jag är lite av en "periodare". Just nu är jag inne i en contemporary-period. Det vill säga böcker utan övernaturliga inslag. Har väl läst mig lite trött på alla vampyrer och varulvar och allt sånt. Just nu föredrar jag vardagsproblem.

Fråga 2.

Har du alltid haft ett stort intresse av att läsa? Om inte; när och varför blev du intresserad? :)

Svar: Ja, jag har i stort sett alltid varit intresserad av att läsa. Har alltid älskat det från det att jag lärde mig att läsa egentligen. Och före det älskade jag när någon läste för mig. Har alltid älskat böcker överhuvudtaget. Men även här är jag en "periodare". Det finns perioder då jag läser massor och andra perioder när jag knappt läser nåt alls utan hellre plöjer nån tv-serie eller springer på bio, men jag återvänder alltid till böckerna förr eller senare till slut.

Fråga 3.
Har du någon speciell bok som fick dig att börja läsa på riktigt? En stark läsupplevelse som inspirerat?

Svar: Nej, det kan jag inte säga att jag har. Inte någon speciell bok så. Däremot så har jag många böcker som alla har inspirerat mig på olika sätt och som kollektivt har gjort mig mer intresserad av läsning. Många böcker jag fick lästa för mig som barn som jag även läste själv. Exempel på sådana är:
Lilla huset på prärien, Fem-böckerna av Enid Blyton, Vitnos-böckerna etc.

Jag har dock EN stark läsupplevelse som jag minns lite särskilt och det var när jag som 13-åring plöjde hela Grottbjörnens folk av Jean M Auel. Oj, vad jag grät i slutet av den boken. Den serien har trots sina ibland ganska porriga inslag haft en stor betydelse för mig under min uppväxt. Det är ju ganska många och väldigt tjocka böcker som jag på grund av deras längd hållt på att läsa under ganska lång tid.

Tack igen för era frågor. Ifall det finns intresse så kanske jag har en ny frågestund om ett tag igen.

2 kommentarer:

  1. Lilla huset på prärien är jättebra! älskar den serien och skulle jättegärna äga dem, men finns inte och köpa på svenska längre och finns andra böcker som jag hellre vill köpa och läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många böcker, så lite tid!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...