söndag 5 augusti 2012

Omslags- och formatfråga!


Både Bladvändaren och Schitzo-cookie har tagit upp det här innan... och det är det här med omslag. Tänkte jag skulle ha en liten diskussion här med er läsare och höra vad ni tycker om det här. (Har nog inte riktigt samma läsare som de som ovannämnda bloggare.)

Här kommer lite bilder på mina hyllor.

Hemsökt-serien. Ej samma storlek på alla delar. Varför byter man format mitt i en serie? Suck!

Vampire Academy. Pojkvännen gav mig de röda omslagen i julklapp. Men jag ville egetligen ha de andra. Och sedan hittade jag dem med svart rygg som jag tyckte matchade de röda, iallafalla samma storlek men lite roligare. Men så finns knappt några böcker i de omslagen så nu slutar det ju med att alla mina omslag kommer vara röda utom ett. GUD, vad störande! Och jag orkar inte hålla på att skicka tillbaka mina beställningar igen bara för att få FEL igen.

Princess Diaries. Här klantade jag mig också. Köpte ju första i inbundet och sedan växlar jag mellan svenska och engelska utgåvor. Varför gjorde jag så? Inget snyggt i hyllan. Men nu orkar jag inte fixa det.

Sarah Dessen-böckerna. En svensk och resten i samma typ av omslag på engelska. Ingen hit! Men jag älskar ju de svenska översättningarna, så kunde ju inte låta bli att beställa fast jag visste att det skulle se fult ut. Ja, ja...

Och sist men inte minst, Twilight-sagan. Här hade jag första delen på svenska, men lämnade den till Myrorna så jag kunde köpa den på engelska så alla delar skulle ha rätt storlek, men tror ni jag fick rätt format - nejdå! Vad faaaeeen! Och... varför är New Moon inbunden?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ni förstår nog vart jag vill komma. Eller?
Jo, jag stör mig något så oerhört på det här med omslag och format. Jag AVSKYR när det inte matchar. Ibland är det mitt eget fel för ibland orkar jag verkligen inte bry mig, då vill jag bara läsa boken... men ändå så stör jag något så oerhört på hur det ser ut i bokhyllan när jag har slarvat och struntat i formatet eller omslaget.

Och det som är mest irriterande!! När förlaget själva byter omslag MITT I EN SERIE. VARFÖR? Eller som i Hemsökt-serien, byter format mitt i.

Så nu till frågan. Hur gör ni och vad tycker ni om det här med omslag och format? Spelar det någon roll? Som ni kanske förstått så är jag lite kluven, ibland vill jag bara läsa boken men jo, det ser ju verkligen fult ut!

Vad tycker ni?

18 kommentarer:

  1. Jag tycker också det är viktigt att det ser snyggt ut i bokhyllan! Men råkar jag köpa ett format fel så får det vara för jag tänker inte betala för en till bok liksom. Men de med dina Sarah Dessen böcker, när man ha några på svenska och några på engelska det tycker inte jag gör något, om det inte är en serie förstås!

    SvaraRadera
  2. Jag är nog likadan. Försöker köpa samma till en viss gräns. Råkar det bli fel så whatever liksom. Man orkar ju inte hålla på att skicka tillbaka böcker hela tiden, har gjort det en gång. Det får räcka!

    Nä, det kanske du har rätt i.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig! Det stör mig väldigt mycket när det inte matchar. Och är det en serie som jag verkligen gillar så ser jag till att jag får samma format på alla böckerna. (Även om det betyder att jag måste köpa samma bok två gånger fast i olika format). Är det dock en serie som jag inte är så noga med så försöker jag att bara låta det vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt när det inte matchar, absolut. Kan verkligen bli knäpp på sånt!

      Radera
  4. Jag brukar vilja ha alla i en serie i samma format men jag har typ nästan ingen serie som är perfekt i samma format, vilket är tråkigt. Jag har kanske två eller tre i samma. Men det blir ofta så att man köper första i häftat för att man har hört att boken är bra, sedan kommer resten ut och många kommer först bara i antingen större häftat format eller inbundet, och för att man bara måste läsa den och vill ha böcker NU, så köper man dom och då blir det inte samma format. Vilket inte ser bra ut i bokhyllan! Men vad ska man göra, jag önskar jag kunde byta ut några till andra format, men de blir för dyrt då jag kan istället köpa böcker jag inte läst. Men om man hittar dom billigt nånstans då kommer jag nog kanske köpa och byta ut. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Man orkar sällan vänta på rätt format. Men jag försöker, men ibland går det ju bara inte. Man vill ju läsa fortsättningen så fort som möjligt.

      Nä, man köper ju hellre en ny bok än en man redan har.

      Radera
  5. Otroligt snygg headerbild du har bytt till!:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad glad jag blir. Höll på att krångla med den ett tag tills jag blir nöjd! Så är glad att du gillar den.

      Radera
  6. Jag har faktiskt inte stört mig på det innan jag började bokblogga. Det är riktigt konstigt faktiskt men jag vill gärna ha alla i samma format för ärligt det ser inte bra ut annars! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bokbloggare är nog bara ytliga, haha ;-)

      Radera
  7. Jag verkar vara en av få som faktiskt inte bryr mig om hur det ser ut i bokhyllan :P Hos mig blandas inbundna med pocket och jag tänker inte på bokhyllans utseende när jag köper böcker. Men jag tycker om mina hyllor, tycker det är charmigt med olika :)

    SvaraRadera
  8. Tycker det kan vara charmigt med en bokhylla som inte är helt perfekt, men om det går så föredrar jag samma omslag till en serie. Det värsta är när omslagen ändras mitt i en serie, så att man inte har något annat val än att byta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det också vara charmigt på sitt sätt. Men nä jag föredrar när det är samma.

      Radera
  9. Allra helst vill jag ha en serie (eller av samma författare) i samma format och harmoniskt utseende. Kan bli smått skogstokig på att inte få tag i rätt för även om man är noga och försöker leta upp rätt utgåva när man beställer så blir det ändå fel. Ett exempel är Harry Potter där jag fick ett ryck och försökte samla ihop UK-pocketerna. Adlibris skulle ha alla utom fjärde boken, så jag beställde. Men det jag fick hem var något annat, tredje boken är 1,5cm lägre och första boken är nyutgåvan (med helt annat omslag). Vansinnig var jag, men orkar verkligen inte tjafsa och skicka böcker fram och tillbaka. Tycker att näthandeln borde göra det lättare för oss bokhyllefanatiker att få ihop våra serier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det ska vara så jäkla svårt! Blir också skogstokig på sånt. Men till slut orkar man ju inte hålla på och krångla längre.

      Radera
  10. Omlaget har ingen betydelse för mig. Jag köper (oftast) den billigaste utgåvan jag kan hitta, eller om jag är otålig den utgåvan som är lättast att få tag i.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...