tisdag 11 september 2012

Fy vad arg jag är!!!

Blev helt vansinnig efter att ha sett på Schitzo-Cookies blogg igår att ännu en serie böcker har drabbats av det här med omslagsbyte mitt i en serie. Jag var bara tvungen att skriva något om det för gårdagen kände jag var droppen.

Igår tillkännagavs nämligen omslaget till Jackson Pearces nya bok Fathomless. Och helt plöstligt visade  det sig att OJDÅ... omslaget passar inte ihop med de tidigare delarna. Det vill säga dessa böcker:



Här är det nya omslaget:




Varför? De två första var ju så himla mycket snyggare! De var originella och de hade en mysig sago-känsla som verkligen passar böckernas handling. Men nej, då byter de omslag.

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter att rabbla bokserier som har drabbats av samma tråkiga öde, men det vore bara meningslöst. Om ni vill se fler hemskheter av den här varan föreslår jag istället att ni går till Schitzo-Cookies inlägg. Det hittar ni här.

Dock tänkte jag nu ta och dra diskussionen ett steg längre. För direkt efter att jag läst om det här nya omslaget så gick jag nämligen till Adlibris för att se efter vad som händer med de tidigare omslagen för jag hade mina misstankar. Så jag klickade mig in på Adlibris för att kolla efter Jackson Pearces tidigare böcker och vilka omslag de finns i nu. Och gissa vad jag fann?

Jo, VIPS har även Sweetly fått ett nytt omslag. Se här! Antar att även Sisters Red kommer att få en make-over också då inom kort.

Så varför gör förlagen så här? Antar att de gör det för att vi som konsumenter ska bli tvungna att köpa hela serien en gång till. Smart drag. För JO, vi vill att det ska matcha bokhyllan och det verkar ju förlagen ha förstått. De släpper därför de första böckerna i en typ av omslag och så när det har kommit ut några böcker byter dem omslag för då blir ju vi tvungna att köpa om de första böckerna en gång till för att få det att matcha med de nysläppta omslagen. Och vips så har förlagen gjort sig en hacka. Det här är fruktansvärt fult tycker jag. Det vore ju skillnad om det hade hänt med någon enstaka bokserie, men nu händer om och om igen! Det är nästan så jag börjar bli förvånad när det inte händer!

Så vad kan vi göra? Vad tycker ni? Nästan så man vill starta någon kampanj mot det här. Eller så får vi väl helt enkelt alltid vänta tills alla böcker i en serie har släppts och bara köpa boxar i fortsättningen. För jo jag blir arg när det blir så här och jag blir rebellisk. Då vill jag bara i ren trots sluta köpa böcker för att visa min ilska så att förlagen iallafall inte kan tjäna några pengar på mig. Eller så kanske man ska börja strunta i hur det ser ut i bokhyllan och bara ALLTID köpa det billigaste alternativet?


Vad säger ni?

16 kommentarer:

  1. Jag håller med! Avskyr när sånt händer. Om de första delarna har lika omslag kan man ju inte bara byta mitt i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekonstigt och att det har hänt så ofta den senaste tiden. Det gör mig tvärarg!

      Radera
  2. Det är vid såna här tillfällen som jag är glad att jag är ganska seg med att beställa böcker! Nu har jag lyckligtvis inte beställt någon av dessa böcker än, och kan då köpa de nya versionerna direkt.

    Men jag håller med om att det är förjävligt. Som jag sa till Miriam så borde man bombardera förlagen med ilskna kommentarer!

    SvaraRadera
  3. håller helt med! Orginalomslagen är så mycket snyggare! :)

    SvaraRadera
  4. Jag är helt klart med om du får för dig att göra uppror!! ;D Vi(du!) borde starta något uppror! :D alla bokbloggare borde gå ihop och göra något! Ni i Sverige kan ju använda bokmässan som en plattform för att fråga ut författarna och förlagen som kommer vara där.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt ingen dum idé tyvärr ska jag inte dit men det var absolut ingen dålig idé.

      Radera
  5. Jag vet man blir galen och vill slita sitt hår!:p

    SvaraRadera
  6. Man kanske kan kontakta konsumentombudsmannen? Höra om det verkligen är okej, för det är ju SÅ uppenbart att dom gör så här för att tjäna extra pengar!
    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm... det är sant. Undrar om det ens ÄR okej?

      Radera
  7. Jag håller med! Det är sån jäkla dålig stil mot oss som vill att böckerna ska matcha, och om man nu måste ändra omslag kan man göra en nyrelease när alla böcker är utgivna i originalomslag. Det är ju trots allt betydligt många fler som klagar över ändringarna, än som är glada över det..

    SvaraRadera
  8. Förlagen lägger bevisligen en hel del resurser på omslagen för att de ska locka till läsning. Då tycker man att de borde fatta att läsarna vill att olika delar i en serie ska passa ihop. Förstår inte hur de tänker, de kan väl ändå inte inbilla sig att man ska köpa tidigare böcker en gång till när de får för sig att byta stil på omslagen? Risken är ju snarare att man inte köper boken alls, för att det känns så fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Blir ju nästan så att man struntar i det istället då.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...