söndag 9 september 2012

Himmelsdalen av Marie Hermanson

Canon EOS 1100D
Titel: Himmelsdalen
Författare: Marie Hermanson
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 389

(Utläst den 30 augusti 2012)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:

Dalen mellan bergen i Schweiz är ett paradis på jorden. Eller åtminstone ett paradis för människor med vissa psykiska åkommor, som behöver vila upp sig i lugn miljö med hög luft, god mat och professionell omvårdnad. Så ser det i alla fall ut. Men varför är det då så förtvivlat svårt att ta sig därifrån? Och vad har alla patienter gjort för att ta sig dit? Svenske Daniel kommer till Himmelsdalen för att besöka sin tvillingbror Max. Max vill be honom om en tjänst: att byta plats med honom så att han hinner ordna upp lite privata affärer. Daniel ger med sig, och Max ger sig av.
Men kommer inte tillbaka. Daniel förstår att Max är mycket mer manipulativ och farlig än han någonsin har trott. Och det värsta är: så är alla andra i Himmelsdalen också. Den öppna friska dalen är ett fängelse för riktigt sjuka människor, farliga både för sig själva och omvärlden. Och personalen kan han naturligtvis inte övertyga om att han inte är han utan att han är sin bror. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Kommer ni ihåg min förra recension av The Scorch trials då jag skrev att jag läste den vid fel tillfälle? Här däremot har vi en bok som jag definitivt valt att läsa vid RÄTT tillfälle. Jag behövde någonting annorlunda och det fick jag verkligen här!

Spänning/Fart:
Det är grymt spännande hela tiden. Jag älskar böcker och filmer där det är lite psykologiskt thriller-stuk. Där man inte vet vem man ska lita på och så är det verkligen här. Vid flera tillfällen så blir jag riktigt förvirrad och tänker: VA?! NÄ?! Jag tycker om när man får lite kalla kårar.

Karaktärer:

Max är skum, jag hoppades hela tiden att det skulle lösa sig för Daniel.

Skrivsätt:
Spännande! Lagom långa kapitel. Jag gillade.

Sammanfattning och betyg:
En spännande bok som jag läste ut på två dagar. Den var riktigt underhållande och gav mig kalla kårar. Rekommenderas verkligen för dig som gillar den här typen av böcker. Det blir full pott från mig. Fem tassar!



4 kommentarer:

  1. Denna ska jag verkligen läsa. Verkar väldigt, väldigt bra!! =)

    SvaraRadera
  2. Den här är jag riktigt nyfiken på och det blev ju inte mindre efter din recension! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs den! Den är väldigt bra faktiskt!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...