söndag 9 september 2012

Legenden om Morwhayle, Häxmästaren av Peter Bergting

Canon EOS 1100D
Titel: Häxmästaren
Författare: Peter Bergting
Serie: Legenden om Morwhayle
Förlag: Bokförlaget Semic
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 302

Denna bok ingår i temat drakar.

(Utläst den 9 september 2012)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:

En motvillig hjälte och hans försvunna tvillingsyster. Ett magiskt svärd. En uråldrig drake. En ondskefull häxmästare, på väg att åter stiga upp ur graven
Så låter upptakten till årets bästa barn- och ungdomsbok - den första delen i en serie om tre.
Arteil Krill är femton år och har levt nästan hela sitt liv i småstaden Gopnyk. För tio år sedan försvann hans tvillingsyster Malda under mystiska omständigheter. Arteil trodde väl aldrig att han skulle få se henne igen - och definitivt inte att hon en dag plötsligt skulle stiga fram ur en magisk portal bakom garderoben i hans eget sovrum!
Så börjar en halsbrytande resa. Arteil och Malda beger sig till den myllrande staden Morwhayle, på andra sidan havet.
Det visar sig att Malda har vuxit upp hos ingen mindre än den ondskefulle häxmästaren Wurzel Stern, och har fått lära sig mer än något barn borde om hur svart magi fungerar. Arteil följer sin syster utan att egentligen veta vad hon har i kikaren - tills det visar sig att hennes plan är att väcka häxmästaren från de döda. Malda lyckas stjäla den magiska formelbok som behövs och flyr.
Vems sida ska Arteil stå på? Är hans syster verkligen ond? Tillsammans med sin far Gilrem och faderns gamle magikervän Scurvley försöker Arteil förhindra att häxmästaren vaknar. Och Arteil vill hitta Malda igen. Jakten på Malda och häxmästaren kulminerar i en strid på liv och död vid häxmästarens övergivna borg i spökstaden Murlegh.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Jag var lite kluven till en början då jag såg kartan i början av boken. Ånej, tänkte jag - inte en ny fantasy-fail a la' De Utvalda.  Är ju ingen jättestor beundrare av tunga fantasy-berättelser med en massa konstiga namn som man inte kan hålla reda på. Men jag är jätteglad att jag gav boken en chans för den var inte alls sådan. Dels är jag glad att jag gav den en chans för att det är ett rec-ex och dels för att jag vet att Miriam på Schitzo-Cookies bokblogg älskade den; och då ville ju även jag se om jag kunde gilla den lika mycket. Jag gillade verkligen den här boken, den var spännande och jag fastnade verkligen för de olika karaktärerna. Dessutom tycker jag att det är otroligt kul med en svenskskriven bok i den här genren.

Spänning/Fart:
Väldigt spännande. Man visste inte riktigt vem som var ond eller god ibland och det var intressant och gjorde att man ville läsa vidare.

Karaktärer:

Åh, älskade karaktärerna. Malda var intressant, ville veta mer om henne. Dock tyckte jag att hon kändes mycket yngre än sina 15 år. Draken Gorgo som var tvungen att gå till en helare för att få bukt med sina vredesutbrott och Briar... aaaw. (Är man hundmänniska så är man.) Men varför fanns det inga bilder på honom? Hade velat se hur han såg ut. Fast å andra sidan var det väl bra för då kunde jag fantisera ihop själv hur jag tänkte hur han såg ut. En gullig liten vovve i byxor liksom. Aaaw!

Skrivsätt:
Korta kapitel och en skönt lättläst bok. Tyckte också otroligt mycket om de vackra miljöerna i boken och de fina illustrationerna som ibland fick hjälpa fantasin på traven.

Sammanfattning och betyg:
En spännande svenskskriven fantasy (såna växer j inte på träd) med intressanta karaktärer som jag vill läsa mer om och fortsätta följa. Ser fram emot att läsa tvåan inom kort. Dock blev jag ju inte lika blown away som Schitzo-Cookie blev tyvärr, men tycker ändå att det här var en riktigt bra bok och ger den därför fyra av fem tassar.




Tack till Bokförlaget Semic för det här fina rec-exet.

Mer om vad jag tyckte om draken i den här boken kommer i min temavideo då det här temat är avslutat.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den iallafall =) Jag hade ju inga förväntningar alls första gången och de gör ju alltid att en bok höjs extra mycket ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Blev kanske inte helt blown away, men jag gillade den ändå väldigt mycket och en fyra är inte illa pinkat.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...