söndag 28 oktober 2012

Bokrecension/Diskussion av The Fault in our stars av John Green

Jag har äntligen gjort det, jag har läst The fault in our stars. Sträckläste under hela helgen och nu är det utläst - här kommer min recension.

(Utläst den 28 oktober 2012)




Ett av mina favoritcitat. Jag älskar Hazels föräldrar och John Greens underbara dialoger! Skrattade högt när jag läste detta:

"Why are breakfast foods breakfast foods?" I asked them. "Like, why don't we have curry for breakfast food?"
"Hazel, eat."
"But why?" I asked. "I mean, seriously: How did scrambled eggs get stuck in with breakfast exclusivity? You can put bacon on a sandwich without anyone freaking out. But the moment your sandwich has an eggs, boom, it's a breakfast sandwich."
Dad answered with his mouth full. "When you come back, we'll have breakfast for dinner. Deal?"
"I don't want to have 'breakfast for dinner,'" I answered, crossing knife and fork over my mostly full plate. "I want to have scrambled eggs for dinner without this ridiculous construction that scrambled eggs-inclusive meal is breakfast even when it occurs at dinnertime."
"You've gotta pick your battles in this world, Hazel," my mom said. "But if this is the issue you want to champion, we stand behind you."
"Quite a bit behind you," my dad added, and Mom laughed.
Anyway, I knew it was stupid, but I felt kind of bad for scrambled eggs.

9 kommentarer:

  1. Tack för att du varnade i början och sa att videon inte är spoilerfri! Jag har ju inte läst boken, ska läsa den när den kommer på svenska och sen ska jag se denna video =)

    SvaraRadera
  2. Gör det Tessie! Vilken tur att jag kom ihåg att varna i början då. Du måste läsa den! <3

    SvaraRadera
  3. Vill läsa The fault in our stars! :D

    SvaraRadera
  4. Åh herregud, det här väckte upp minnen om hur jag själv älskar den så fullständigt mycket! En utav mina favorit böcker över all-time :) Väldigt bra recension!
    Kommer ihåg att jag först var som du och inte riktigt vågade läsa The fault in our stars på grund av dess huvudämne - cancer. Jag har också känt tre personer som har stått mig väldigt nära och som har gått bort i cancer. Men jag ångrar mig inte ett dugg över att jag tog upp den ändå tillslut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag är glad att jag har läst den nu. Även om det bitvis var ganska jobbigt.

      Radera
  5. Jag skrattade mig igenom de första 100 sidorna, de nästkommande 100 sidorna kändes var jag helt oförmögen att göra annat än att läsa och de sista 100 sidorna grät och hulkade jag mig igenom. De var så jobbiga och samtidigt så vackra. Bara tanken på karaktärerna får mig gråtfärdig och det är en av de finaste böcker jag läst.

    SvaraRadera
  6. Håller med! Älskade den här boken. Riktigt vacker! :-)

    SvaraRadera
  7. Kolla in John Green prata om det svenska bokomslaget: http://www.youtube.com/watch?v=coAa_HtrmNk

    Boken kommer ju ut nu i januari med titeln "Förr eller senare exploderar jag".

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...