torsdag 29 november 2012

Fifty shades of Grey av E.L. James

Canon EOS 1100D
Titel: Fifty shades of Grey
Författare: E.L. James
Förlag: Vintage
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 385

(Utläst den 18 november 2012)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beskrivning från Goodreads:
 
When literature student Anastasia Steele goes to interview young entrepreneur Christian Grey, she encounters a man who is beautiful, brilliant, and intimidating. The unworldly, innocent Ana is startled to realize she wants this man and, despite his enigmatic reserve, finds she is desperate to get close to him. Unable to resist Ana’s quiet beauty, wit, and independent spirit, Grey admits he wants her, too—but on his own terms.

Shocked yet thrilled by Grey’s singular erotic tastes, Ana hesitates. For all the trappings of success—his multinational businesses, his vast wealth, his loving family—Grey is a man tormented by demons and consumed by the need to control. When the couple embarks on a daring, passionately physical affair, Ana discovers Christian Grey’s secrets and explores her own dark desires.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:


Handling:

Jag har verkligen dragit mig för att skriva en recension av den här boken för jag vet inte alls vad jag ska skriva. Men jag kan ju börja med att säga att jag inte alls tyckte om den. Det var alldeles för lite handling för min smak och det var egentligen mitt största problem.
Jag hade även  ganska låga förväntningar innan jag började läsa då jag ju visste lite vad den handlar om, men jag hade ändå missförstått en hel del saker. T.ex. SPOILERVARNING! Att det egentligen inte är romantiskt alls. Jag trodde att Anastasia och Mr. Grey skulle inleda ett kärleksförhållande och att de sedan tillsammans ville prova på BDSM, men så är alltså inte fallet. Det är absolut ingen kärlekshistoria på det sättet. Mr. Grey har bara en väldigt konstig syn på sex och BDSM är typ det enda sätt han kan ha ett förhållande på. Han har aldrig haft ett "vanligt" förhållande och det var det jag missförstått totalt.

Spänning/Fart:

Det är mest bara sex hela tiden. Det är allt.

Karaktärer:
Jag blev mest arg. Jag tyckte verkligen inte om Mr. Grey. Jag kan inte fatta hur man kan vilja ha den här typen av förhållande. Och hur i all sin dar kan Ana bara gå med på det? Fattar inte det. Jag skulle lagt benen på ryggen då han visade sitt "playroom" och tyckt att han var helt sjuk i huvudet.

Skrivsätt:
Språket var inte bra. Det är allt jag kan säga.


Sammanfattning och betyg:
Alltså, shit vad svårt det är att sätta betyg på den här boken. För på ett sätt avskydde jag den, men det är ändå något som gör att jag vill fortsätta att läsa nästa bok. Dock absolut inte för att boken var bra utan mer för att jag vill veta om det kanske finns något djupare plan i historien och vart författaren kommer att ta storyn. Men allt sex, NEJ TACK! Jag vill veta hur historien slutar, men ändå väldigt osäker på om jag kommer att läsa de andra delarna.

Betyget är ursvårt. Helst skulle jag velat ge den en och en halv tass, men då jag ändå på något mystiskt sätt vill läsa vidare så får det bli en svag tvåa.

6 kommentarer:

  1. Jag kände precis samma sak, men eftersom jag inte orkade läsa allt sex googlade jag vad som skulle hända karaktärerna. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, så kan man ju också göra :-)

      Radera
  2. Jag hade ungefär samma känslor som du när jag läste den första och var osäker på om jag skulle läsa de övriga två men när jag väl började kunde jag inte sluta. Jag tycker att det är mycket spänning i de övriga två och jag tycker det är fantastiskt att få följa hur deras relation utvecklas. Tycker absolut att du ska ge de andra en chans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer jag nog att göra. För jag vill veta hur det går.

      Radera
  3. Vad synd att du inte gillade den! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå knäppt att jag vill läsa vidare, men jag är ju lite knäpp, haha!!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...