lördag 29 december 2012

Just for fins av Tera Lynn Childs

Canon EOS 1100D

Titel: Just for fins
Författare: Tera Lynn Childs
Serie: Fins
Förlag: Katherine Tegen Books
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 246

(Utläst den 20 december 2012)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
When Lily Sanderson decided to remain Crown Princess Waterlily of the mermaid kingdom Thalassinia, she knew she couldn’t just coast along in the current. But since she’s spent the last couple of years on land—with gorgeous human Quince by her side—Lily’s not sure she has the fins to lead a kingdom. Even her maddeningly pretentious cousin Dosinia seems to know more about ruling than she does.

But Lily has to dive in deep to keep her promise to Tellin, her mer bond in name only, whose kingdom is suffering in the changing ocean climate. Lily knows this is a seven seas–sized problem: from sea animals dying to oil spills and threats to humans. They’ll need to create some serious waves to make the mer community aware and get it to join together to make things right. Even if that means facing one of the iciest queens in the mer kingdoms.

Just when Lily thinks her double life on land and sea can’t get any more complicated, an ancient mer law might separate Lily and Quince after all. It feels as if the pair is up against a solid tsunami wave!


 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling: 

Vad får man om man låter Princess Diaries möta Den lilla sjöjungfrun? Jo man får Fins-serien! Den handlar om en prinsessa som är sjöjungru och hennes val huruvida hon vill leva på land eller vara prinsessan under ytan.

Jag älskar konceptet och jag älskar stämningen i boken. Det är gulligt och mysigt, precis så som jag vill att en bokserie om sjöjungfrur ska vara. Kanske lite förutsägbart, men det gör inget då jag verkligen gillar konceptet och stämningen.

Störde mig lite på vändningen i slutet, då det kändes som författaren återanvände slutet i tvåan. Trodde först att jag tagit fel bok, haha... fick lite deja vu-känsla. Så det var lite tråkigt, men var ju inte riktigt samma så det var ju tur.


Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Jag gillar Lily och jag gillar Quince. Har inte jättemycket att säga om karaktärerna.

Skrivsätt:
Det är lättsamt och ibland lite spännande. Inte för långa kapitel, det gillar jag

Sammanfattning och betyg:
En lättsam och rolig serie som jag har tyckt mycket om att läsa. Inget häpnadsväckande direkt och kanske inte något som jag kommer att komma ihåg om några år. Men som sagt lättsamt och roligt och jag är glad att jag läste alla böckerna som nu alla tre får pryda min bokhylla i inbundet format.

Länk till recension av den första boken i serien: Forgive my fins
Länk till recension av den andra boken i serien: Fins are forever

Tyckte att trean var den sämsta av de tre men ändå helt okej.
Betyget blir fyra av fem tassar. Både för den avslutande delen och för hela serien totalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...