torsdag 20 december 2012

Lucky av Alice Sebold

Canon EOS 1100D
Titel: Lucky
Författare: Alice Sebold
Förlag: Hachette Book Group
Utgivningsår: 2002
Språk: Engelska
Antal sidor: 243

(Utläst den 15 december 2012)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
In a memoir hailed for its searing candor and wit, Alice Sebold reveals how her life was utterly transformed when, as an eighteen-year-old college freshman, she was brutally raped and beaten in a park near campus. What propels this chronicle of her recovery is Sebold's indomitable spirit - as she struggles for understanding ("After telling the hard facts to anyone, from lover to friend, I have changed in their eyes"); as her dazed family and friends sometimes bungle their efforts to provide comfort and support; and as, ultimately, she triumphs, managing through grit and coincidence to help secure her attacker's arrest and conviction. In a narrative by turns disturbing, thrilling, and inspiring, Alice Sebold illuminates the experience of trauma victims even as she imparts wisdom profoundly hard-won: "You save yourself or you remain unsaved."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
En hemsk sann historia, men jag gillar verkligen att läsa biografier ibland.  Tycker det är oerhört intressant som omväxling till all YA som jag läser.


Spänning/Fart:
-

Karaktärer:
Vet inte vad jag tyckte om Alice egentligen. Självklart så kände jag ju r henne. Det är klart att man sympatiserar med ett våldtäktsoffer, men bortsett från det vet jag inte riktigt vad jag tyckte om henne som person. Det verkade ju som att hela hennes familj hade ganska mycket problem. Mamman var ju alkoholist under hennes uppväxt etc. och hon själv testade ju på heroin... Just den biten gjorde ju helt klart att jag hade svårt att faktiskt gilla henne i slutändan eftersom jag har svårt för folk som knarkar. Sedan kan jag väl ändå till viss del förstå om man testar på när man har varit med om så mycket som hon har varit. Man blir väl lite trasig, men ändå... nä, sympatiserade inte lika mycket med henne i slutet av boken som i början. Kändes bara väldigt självdestruktivt mot slutet.

Skrivsätt:
Tyckte om sättet boken var skriven på. Väldigt lättläst och engagerande från första till sista sidan. Trodde inte att den skulle vara så lättläst som den ändå var, en positiv överraskning!

Sammanfattning och betyg:
Ett väldigt engagerande livsöde som jag verkligen fastnade för. Det blir fyra av fem tassar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...