söndag 9 december 2012

Tag: Your life as a reader

Hittade denna roliga tag hos Pia på Bookrelated så bestämde mig för att svara på frågorna jag med.

FÖRFLUTET

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Jag kommer faktiskt inte ihåg. Känns som att jag alltid har läst. Känns nästan konstigt att tänka sig att jag en gång inte kunde läsa. Men antar att jag började läsa när jag var 7-8 år.

2. Vad är titeln på den första bok du läste? 
Tror det var någon av Vitnos-böckerna. Älskade hästar när jag var typ mellan 7-9 år.

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
 Här vet jag att många svarar Harry Potter, dock inte jag. Hade ju förstås svarat det om det hade varit så att Harry Potter hade funnits när jag var liten. (Nu känner jag mig gammal.) Den första boken kom ju -97 och då var jag 15. Precis för gammal för att vilja läsa en "barnbok" som ju klassades som. Så läste inte Harry Potter förrän när jag var 18-19 och hade släppt det där med att inte kunna läsa barnböcker. 

Okej, tillbaks till frågan och här måste jag nog svara antingen Tvillingarna på Sweet Valley High av Francine Pascal eller Kitty-böckerna av Carolyn Keene.

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning? 
När pappa läste Fem-böckerna av Enid Blyton för mig när jag var liten Älskade dem!


NUTID

5. Hur många böcker äger du just nu?
Oj, orkar faktiskt inte räkna. Men det är många!!!

6. Vilken av dem är din favorit?
Harry Potter-serien och just nu The Fault in our stars.


7. Vem av dem ogillar du mest?
Tror det är Before I fall av Lauren Oliver. Gillar inte riktigt hennes böcker.


8. Vilken är din favoritgenre? 
Ya contemporary.


9. Hur ofta läser du?
Varje dag. Men mest på helgen då jag oftast är för trött när jag kommer hem efter jobbet. Men försöker alltid att läsa nåt kapitel även på vardagarna.


10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Ungdom! Men också en hel del vuxenböcker. Men oftast tilltalar ungdomsböckerna mig mer.


11. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare? 
Nog ganska medelmåttig. Ibland läser jag ganska snabbt, men då kommer jag på mig själv med att inte riktigt hinna med i handlingen. Iallafall när jag läser på engelska. Så övar på att inte läsa för fort nu.


12. Vem är din favoritförfattare och varför? 
Meg Cabot!!
För att jag har älskat ALLT hon skrivit förutom Abandon som jag inte tyckte var bra.


13. Pocket eller inbunden?
Det blir oftast Pocket. Det är smidigt och gillar inte riktigt Dust jackets. Bäst är kartonnage! Mer kartonnage till folket!

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Mia Thermopolis!!!


15. Vem är din favoritskurk?
Får man svara Jokern i Batman?


16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Mellan 300-500 sidor.


FRAMTID

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Nej. Jag har valt yrke redan. Men skulle gärna prova på iallafall. Vore sjukt kul att vara författare.

18. Tror du att läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Det hoppas jag verkligen inte!


19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
JA. Självklart. Gud, vad mycket böcker jag kommer att köpa till mina barn. Om jag nu någongång skaffar några.

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...