måndag 31 december 2012

Tagg: Året som gått 2012 + Gott Nytt År!

Hittade denna braiga tagg hos Cecilia, som har en blogg som jag upptäckte igår faktiskt. Tycker denna tagg var skitbra eftersom den sammanfattar bloggåret otroligt bra. 

 

Så genom att göra denna tagg så behöver jag inte göra något annat inlägg om årets bästa böcker etc. Allt kommer att finnas med i denna suveräna tagg! Visst låter det grymt? Oh yeah!


Så då kör vi!

Bästa Böcker 2012



1. Bästa bok du läste 2012? (du kan bryta ner det till genrer om du vill)
Definitivt The Fault in our stars av John Green. 















2. Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak?

Alla böcker av Sheila O'Flanagan. Trodde jag skulle gilla hennes sätt att skriva men icke. Läste ju nästan alla hennes böcker och gillade egentligen inte en enda av dem.

Delirium
av Lauren Oliver är ett annat exempel på en bok jag inte gillade speciellt mycket.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2012?
Rör mig inte! av Tahereh Mafi. Den var verkligen en positiv överraskning. Gillade den mycket mer än vad jag hade trott från början.

4. Bok du rekommenderade till folk mest 2012?
Anna and the french kiss av Stephanie Perkins, The Fault in our stars av John Green och The Tiny Wife av Andrew Kaufman.

5. Bästa bokserie du kom över 2012?

Måste ju bli Princess Diaries. Började väl inte läsa den 2012, men avslutade den i år så det får bli den. Även Hemsökt-serien är ju superbra! Älskar Meg cabot!

 











6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2012?
Lucy Dillon, John Green, Stephanie Perkins. 

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser? 
Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse  av David Lagercrantz och Zlatan Ibrahimovic. Gillade verkligen den. Mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra.

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2012?
Himmelsdalen av Marie Hermansson hade jag väldigt svårt att lägga ifrån mig.

9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Anna and the french kiss av Stephanie Perkins och The fault in our stars av John Green.
10. Favoritomslag av en bok du läste 2012? 

The girl with the dragon tattoo av Stieg Larsson (seriealbum) och The unbecoming of Mara Dyer av Michelle Hodkin.

11. Mest minnesvärda karaktär 2012?
Augustus Waters från The Fault in our stars.

12. Den mest vackert skrivna bok läst 2012?
Shiver av Maggie Stiefvater.

13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2012?
Anna and the french kiss av Stephanie Perkins för att den fick mig att uppskatta kärleken ännu mer än vad jag redan gör. Den boken fick mig att känna mig så där pirrigt nykär igen.

14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2012 att läsa?
Vickis vintagebutik av Isabel Wolff. Riktig feel-good när den är som bäst.Vet inte varför den fick stå i hyllan och vänta så länge.

15. Favoritcitat från en bok du läste 2012

Oh, I wouldn't mind, Hazel Grace. It would be a privilege to have my heart broken by you.”  - The fault in our stars

16. Kortaste och längsta bok läst 2012?
Längsta: Varsel av Stephen King (590 sid.) Har fortfarande inte läst ut den... suck.
Kortast: The Princess Present av Meg Cabot (85 sid.)

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2012 (kärlek, familj, vänskap etc.)
Augustus och Hazel från The fault in our stars. Say no more.

18. Favoritbok du läste under 2012 av en författare du har läst andra böcker av?
The Princess Diaries - Ten out of ten av Meg Cabot.

19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
The Tiny Wife av Andrew Kaufman




 Bokbloggande 2012

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2012? Vår bokvärld. Speciellt nu när jag och Cilla har blivit bokvänner.

2. En av de bästa recensioner du skrev 2012? Oj, det var ingen lätt fråga. Men svaret måste nog bli Anna and the french kiss

3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)? Har faktiskt inte varit på något. Skittrist, jag vet. Måste ta och göra det någon gång.

4. Det bästa ögonblicket som bokbloggare 2012? Det måste vara alla de gånger jag har fått hem finfina rec-ex från alla förlag. Då blir man glad! :) 


5. Ditt populäraste inlägg det här året?
Det var när jag för att fira bloggens 1-års dag hade en tävling här på bloggen. Det inlägget fick över 300 sidvisningar.

6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek?
Min bokbytesvideo. Vill ju hitta nya hem till de böcker som jag inte vet vad jag ska göra med ju!

7. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?
Raeleens Youtube kanal. Älskar den! Har fått så många bra boktips här!

8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Ja, det gjorde jag faktiskt. Jag avslutade några av de serier som jag sa att jag ville avsluta. Samt att jag nådde mitt mål med att läsa minst 100 böcker under 2012. Yay!


Ser framåt…

1. En bok du inte läste 2012 som kommer att bli prioriterad under 2013?
Får jag bara välja en? Jag har typ 80 olästa böcker i min hylla. Men det får nog bli The Mortal Instruments-serien, den har fått stå tillbaka länge nu + alla hyllvärmare. 

2. Bok som du ser fram emot 2013?


School Spirits av Rachel Hawkins! Älskar ju Hex Hall-serien.

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2013? 
Avsluta fler serier. Det är definitivt ett mål för 2013. I år har jag varit väldigt duktig på att påbörja serier. 2013 skulle jag vilja bli duktig på att avsluta de serier jag har påbörjat. Så det får bli mitt nyårsboklöfte för i år. Avsluta så många serier som möjligt samt att prioritera de böcker som har stått längst i bokhyllan.

Vilka serier och böcker som kommer att prioriteras kommer jag att stapla upp under "Utmaningar" vart eftersom.



GOTT NYTT ÅR ALLIHOPA!



4 kommentarer:

  1. Hittade din blogg nu! Jättefin är den, kommer definitivt att titta in här fler gånger! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...