måndag 17 december 2012

Vickis vintagebutik av Isabel Wolff

Canon EOS 1100D
Titel: Vickis vintagebutik
Författare: Isabel Wolff
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: 2010
Språk: Svenska
Antal sidor: 386

(Utläst den 13 december 2012)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
Vicki Swift är 34 år och har just förverkligat sitt livs dröm: att öppna en second hand-butik med inriktning på vintagemode. Hon har ett passionerat intresse för vackra designerplagg, men det som får henne att ta steget är bästa väninnans plötsliga död - en händelse som rubbar hela Vickis tillvaro. Hon kastar sig in i sitt nya arbete, stänger ute både sorg och uppvaktande män, och gläds åt att återställa kläderna till deras forna glans och sälja dem vidare till nya ägare, nya liv.

I butiken får Vicki ta del av kundernas levnadsöden och klädernas historia. En dag blir hon uppsökt av Therese Bell, en äldre fransyska som vill sälja hela sin samling av gamla fina kläder, förutom ett alldeles speciellt plagg. När Therese berättar historien om den lilla ljusblå flickkappan från andra världskrigets Frankrike, blir Vicki starkt berörd. De båda kvinnorna visar sig ha mycket gemensamt. Framför allt har de svikit en väninna på värsta tänkbara sätt. Hemligheter ur det förflutna väcks till liv genom deras möte och Vicki står plötsligt inför flera avgörande beslut. ----------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Jättemysig bok som påminner väldigt mycket om En liten hattaffär på hörnet som jag läste för ett tag sedan. Trodde att det skulle vara en vanlig chick-litt innan jag började läsa den, men den visade sig vara mycket mer än !


Spänning/Fart:
Inget högt tempo alls, inte en sådan typ av bok. Men den hade faktiskt lite spännande inslag.

Karaktärer:
Tyckte om Vicki och alla personer hon träffade på genom sin vintagebutik. En riktigt mysig historia som vävs samman på ett fint sätt.

Skrivsätt:
Hade svårt att lägga ifrån mig boken. Ibland tror jag kapitlen var lite långa, men det brydde jag mig inte om då jag var så nyfiken på hur det skulle gå och det är ju ett bra betyg.

Sammanfattning och betyg:
Supermysig feel-good som jag rekommenderar varmt. Blir högsta betyg så klart!

4 kommentarer:

  1. Ojsan 5/5! Jag har den här boken hemma faktiskt, fick den i present av Gottfrid för ett par år sen. Minns att jag började läsa den men att jag blev irriterad på att hon kallade sina kompisar för "väninnor". Men kanske jag ska ge den en till chans då! :)
    /Cilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är lite sådär gammaldags på nåt sätt, men ändå URMYSIG. Men då måste man gilla sån här typ av böcker. Annars tycker man nog bara att den är tråkig eller rentav töntig.

      Radera
  2. Eller hur, den är så mysig! Måste absolut läsa något mer hon skrivit!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...