fredag 11 januari 2013

1984 av George Orwell

Canon EOS 1100D

Titel: 1984
Författare: George Orwell
Förlag: Atlantis
Utgivningsår: 2001
Språk: Svenska
Antal sidor: 283


Denna bok ingår i mitt dystopitema 2.0. Kommer som vanligt en temavideo då jag läst ut alla böcker i temat.


(Utläst den 4 januari 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
Om den ständigt pågående striden mellan de tre staterna Eurasien, Ostasien och Oceanien. Kriget upphör aldrig men konstellationerna ändras fortlöpande. Via den ständigt vakande teleskärmen hålls invånarna uppdaterade om vem som är fienden för dagen.

Överallt i Flygbas Ett, som tidigare hette England, möter man bilden av Storebror, Oceaniens ledare. Han och partiets valspråk är: Krig är fred Frihet är slaveri Okunnighet är styrka.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Första boken jag läser i mitt dystopitema. Och det här ju en klassiker som min sambo länge har sagt att jag borde läsa. Jättekul att äntligen läsa en klassiker också. Borde verkligen läsa flera.


Spänning/Fart:
Otroligt spännande dock inget jättehögt tempo. Men man vill ändå veta hur det ska gå.

Karaktärer:
Jag gillade Arthur tror jag. Dock så fick jag inget grepp om honom riktigt. Han hade ju inte koll på hur gammal han var eller vilket år det egentligen var. Han kändes lite förvirrad, men det var nog meningen. För det bidrog ju liksom lite extra till stämningen i boken. Och sättet han pratade om sin fru? Kändes jättekonstigt att invånarna inte fick känna några känslor utan bara skulle producera barn för att regeringen tyckte det typ. (Påminde lite om Delirium och filmen Equlibrium.) Inte konstigt att hans äktenskap rann ut i sanden.

Skrivsätt:
Jag gillar sättet boken är skriven på. Väldigt lättläst. Mycket mer lättläst än vad jag trodde den skulle vara, så det var positivt. Tycker också att det är väldigt kul hur en roman om hur samhället kan komma att att se ut 1984 fortfarande står sig så bra trots att 1984 snart är 30 år sedan.

Sammanfattning och betyg:
En riktigt bra bok. Och superkul att äntligen ha läst denna klassiker! Det får bli en fyra i betyg för den var faktiskt riktigt bra, ingen fullpoängare men ändå en riktigt bra bok som jag rekommenderar alla att läsa.


4 kommentarer:

  1. Den boken var det många år sedan jag läste. Kanske dags för omläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut, om du gillade den.

      Radera
  2. Den här vill jag läsa någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det. Den var riktigt bra. Och rätt lättläst!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...