söndag 13 januari 2013

30 days of books. Day 26.

Oj, vad länge sedan det var som jag svarade på en fråga i 30 days of books-utmaningen. Nu tycker jag att det börjar bli dags. Så dags för dagens.

Day 26 – A book that changed your oppinion about something.

Alltså en bok som fick mig att ändra uppfattning om något. Svår fråga... men mitt svar får nog bli Utvandrarna av Willhelm Moberg. Jag trodde aldrig att jag skulle orka mig igenom dem. Klassiker och skittjocka. Men blev jätteimponerad av mig själv då jag formligen slukade dem i 20-års åldern. Så himla bra!! Så efter det är jag inte lika rädd för den typ av böcker längre.

Skulle verkligen vilja läsa fler klassiker! Har ni några bra klassikertips? Är ju fortfarande sugen på Les Miserables av Victor Hugo p.g.a musikalfilmen som har premiär inom kort, men den är på över 1000 sidor... HJÄLP.

12 kommentarer:

  1. Moberg är min stora favorit! Annars kan jag tipsa om Austen och Bronte. Även nässlorna blomma av Martinsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, najs. Austen har jag läst lite av iallafall.

      Radera
  2. Persuasion av Austen, annars är ju Jane Eyre riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst första boken i Utvandrar serien (den med två böcker i en), men var tvungen att lämna boken tillbaka men så småningom ska jag läsa andra boken också för tyckte det var intressant att följa deras resa. Får säkert bli den som bara finns en bok i för oj vilka tegelsten de var :)

    Klassiker är något som jag borde och vill läsa mer av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utvandrarna är såååå bra!!!

      Radera
  4. Dostojevskis Brott och straff - tjock men riktigt bra. Austens Northanger Abbey är en favorit. Shakespeares Hamlet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brott och straff låter så otroligt tung! Är den det? Northanger Abbey skulle jag gärna läsa!

      Radera
    2. Jag tyckte inte Brott & straff var så tung trots att den verkar vara det. Jag gillade den väldigt mycket, en intressant historia.

      Radera
    3. Vad kul! Får se när jag blir sugen.

      Radera
  5. To kill a mockingbird av Harper Lee :) den var riktigt riktigt bra. /Emilie

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...