söndag 27 januari 2013

Bokbloggsjerka 25-28 jan.

Hundra år sedan jag svarade på någon fråga i Jerkan så tyckte att nu fick det väl vara dags igen. Om du inte vet vad en jerka är, klicka här.

Denna helgs fråga lyder:


Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?

Ja, det försöker jag att vara. Annars så ger jag ju en felaktig bild av en bok. Skriver jag att en bok är bra utan att tycka det så ljuger jag ju. Och då får ju mina läsare fel bild. Jag tycker inte att det finns någon anledning att ljuga i recensioner. Däremot så kan jag tycka att det är svårt att sätta betyg ibland. En bok kan ju hamna mittimellan ett betyg. Till exempel så kan ju boken vara väl värd en trea på betygskalan, men ändå inte riktigt nå upp till en fyra. Och då kan jag ibland vara lite väl snäll i mina betyg. Det beror på lite. Just betygen kan vara svårt, men jag ljuger aldrig i recensionen. Så därför tycker jag nog att man kanske ska ta mina betyg (alltså siffran) med en nypa salt. Däremot så ljuger jag aldrig i det jag skriver om en bok. Tycker jag att en bok är det bästa jag har läst då skriver jag det. Tycker jag att en bok är dålig och blivit besviken då skriver jag det.  Finns ingen anledning att ljuga.

2 kommentarer:

  1. Precis!

    Jag ser det som att det är mycket sämre att ge en felaktig bild av boken och ljuga.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...