söndag 6 januari 2013

City of Glass av Cassandra Clare

Canon EOS 1100D
Titel: City of Glass
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments
Förlag: Walker Books
Utgivningsår: 2009
Språk: Engelska
Antal sidor: 492

(Utläst den 3 januari 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
To save her mother's life, Clary must travel to the City of Glass, the ancestral home of the Shadowhunters - never mind that entering the city without permission is against the Law, and breaking the Law could mean death. To make things worse, she learns that Jace does not want her there, and Simon has been thrown in prison by the Shadowhunters, who are deeply suspicious of a vampire who can withstand sunlight.

As Clary uncovers more about her family's past, she finds an ally in mysterious Shadowhunter Sebastian. With Valentine mustering the full force of his power to destroy all Shadowhunters forever, their only chance to defeat him is to fight alongside their eternal enemies. But can Downworlders and Shadowhunters put aside their hatred to work together? While Jace realizes exactly how much he's willing to risk for Clary, can she harness her newfound powers to help save the Glass City - whatever the cost?

Love is a mortal sin and the secrets of the past prove deadly as Clary and Jace face down Valentine in the final installment of the New York Times bestselling trilogy The Mortal Instruments.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Tredje boken i The Mortal Instruments-serien och åååh, vad jag har längtat efter att få återvända till den här världen. Har velat läsa den här jättelänge men det har alltid kommit böcker emellan så är jätteglad att jag äntligen har fått läsa den nu. Hade ju hört så många ställen att det här definitivt är en av de bästa böckerna i serien. Och nej jag blev inte besviken, ni hade ju verkligen rätt!

Jättespoiler! Varnar för jag råkade spoila mig själv bara några dagar innan jag läste den här. Det var ju lagom kul.
Det här kunde ju ha varit sista boken i serien. Känns som en avslutning ju. Och JAAAA, vad glad jag blev då man fick reda på att Jace och Clary inte är syskon - YES! Men, shit när jag trodde att han dog i slutet... jag nästan skrek rakt ut!


Spänning/Fart:
En riktigt bladvändare. Jag plöjde den under två dagar. Läste halva boken första dagen och plockade direkt upp den och fortsatte dagen efter. Kunde. Inte. Sluta. Läsa. Och ja det är ett bra betyg!

Karaktärer:
Karaktärerna är ju helt klart det bästa med den här serien. Älskar allihop!! Och dialogerna... dialogerna!

Skrivsätt:
Jag verkligen älskar Cassandra Clare. Det är rappt och spännande och grymma karaktärer. Det enda jag kan bli irriterad på ibland är att jag iallafall i första boken (innan jag kommit in i handlingen) tyckte att kapitlen var för långa. Dock bryr jag mig inte om det längre. Nu vill jag bara veta hur det ska gå.

Sammanfattning och betyg:
Bästa boken i serien hittills, helt klart. Behöver jag säga att det blir en femma i betyg?


10 kommentarer:

  1. Vad kul att du tyckte om den. Det här är definitivt den bästa boken i serien, oerhört bra! :)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Har precis gjort! GUUUUUD VAD ROLIGT!!!! TACK. Jag mailar dig i eftermiddag efter jobbet.

      Radera
  3. Ojoj, borde nog verkligen ta mig tid och läsa den där serien... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste! Första halvan av bok 1 är lite seg. Men när man kommit förbi det är det alldeles alldeles underbart.

      Radera
  4. Åh, City of Glass <3 Måste verkligen läsa om den (eftersom det var ett tag sen jag läste om den ;) )

    SvaraRadera
  5. Haha, har läst om den tre gånger och den är fortfarande lika bra XD Helt klart den bästa i serien hittills, dock hoppas jag att City of Heavenly Fire kommer vara ännu bättre med tanke på att den avslutar hela serien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag hoppas den blir ännu bättre ja!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...