fredag 11 januari 2013

Divergent av Veronica Roth

Canon EOS 1100D

Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent

Förlag: Harper Collins Children's Books
Utgivningsår: 2011
Språk: Engelska
Antal sidor: 487

Denna bok ingår i mitt dystopitema 2.0. Kommer som vanligt en temavideo då jag läst ut alla böcker i temat.


(Utläst den 6 januari 2013)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
In Beatrice Prior's dystopian Chicago world, society is divided into five factions, each dedicated to the cultivation of a particular virtue--Candor (the honest), Abnegation (the selfless), Dauntless (the brave), Amity (the peaceful), and Erudite (the intelligent). On an appointed day of every year, all sixteen-year-olds must select the faction to which they will devote the rest of their lives. For Beatrice, the decision is between staying with her family and being who she really is--she can't have both. So she makes a choice that surprises everyone, including herself.

During the highly competitive initiation that follows, Beatrice renames herself Tris and struggles alongside her fellow initiates to live out the choice they have made. Together they must undergo extreme physical tests of endurance and intense psychological simulations, some with devastating consequences. As initiation transforms them all, Tris must determine who her friends really are--and where, exactly, a romance with a sometimes fascinating, sometimes exasperating boy fits into the life she's chosen. But Tris also has a secret, one she's kept hidden from everyone because she's been warned it can mean death. And as she discovers unrest and growing conflict that threaten to unravel her seemingly perfect society, she also learns that her secret might help her save those she loves . . . or it might destroy her.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:

Var ska jag börja? Den här boken har legat i olästhögen hur länge som helst och nu fattar jag inte varför. Varför har jag inte läst den? Alla har ju hyllat den och nu måste jag säga att jag blir tvungen att ställa mig i kön. För hur awesome är inte den här boken? Om jag hade fått svära, så hade jag gjort det...


Spänning/Fart:
Jag sögs in i handlingen från första början. Älskade den från sida ett. En riktigt bladvändare! Det var inte jättespännande precis i början men jag blev ändå väldigt nyfiken och ja, jag sögs in. Läste ut den på två dagar. Kunde bara inte lägga den ifrån mig.

Karaktärer:
Gillade alla karaktärer, speciellt Tris och hennes mamma. Dock så kände jag på mig att det var något speciellt med henne. Jag förstod att hon nog skulle ha något speciellt band till Tris som Tris inte visste om. Pappan hade jag dock lite svårt för ibland. Och så har vi ju Four... HERREGUD!  Brydde mig inte jättemycket om honom i början då tyckte jag att han kändes lite dryg, men sen....... Hur föreställer ni er honom förresten? I mina ögon ser han ut ungefär så här.

Skrivsätt:
Åh, Veronica Roth är min nya idol. Älskar hur den här boken är skriven, boken är ganska tjock men går SÅÅÅ snabbt att läsa. ÄLSKAR! 

Sammanfattning och betyg:
Behöver jag säga vad det blir för betyg? Det här är nog årets hittills mest solklara femma. Läs för bövelen!


6 kommentarer:

  1. Så himla bra. Älskade den!!! :D Trevlig helg, Nellan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! SÅ BRA! Detsamma Tessie! Kram

      Radera
  2. Jag gick från superpepp till...inte alls så pepp på Divergent, jag är inte så mycket för dystopier men tänkte ändå ge den en chans, tills några sa att den var "lik" The Hungergames och om man gillar den så kommer man tycka om Divergent. Jag hör ju till skaran som inte alls fastnade för Hungergames så, nu vet inte alls hur jag ska göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, ja smaken är ju som baken. Själv så älskade jag Divergent. Gillade Hunger Games med men bara första och andra boken. Tredje gillade jag inte alls.

      Radera
  3. Så fantastisk! Jag bara satt och stirrade efter att jag hade läst ut den, det ända jag kunde tänka var "jag måste nog läsa den en gång till". Tvåan är minst lika bra vill jag bara säga! Usch jag vet inte hur jag skall överleva fram tills höst när den sista delen kommer..
    Är glad att jag hittade till din blogg förresten! Sitter och letar boktips ^^
    Kram :)

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du hittat hit. Välkommen.
    Älskar Divergent. Ska läsa Insurgent snart.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...