lördag 5 januari 2013

Filma bokvideor och redigering.

Hallå där alla bokbloggare. Idag försökte jag filma lite. Jag brukar använda en kass webcam som jag har på datorn då jag filmar mina bokvideor och sedan redigerar jag i iMovie.

Nu har jag dock fått för mig att i år ska jag förbättra mina bokvideor och börja använda ordentliga grejor. Så idag skulle jag börja att även filma med min systemkamera, en Canon men så dog batteriet... så då provade jag istället att filma med min iPhone. Och visst det blev bättre än med min Webcam, men fortfarande inte superbra. Efter att min systemkamera laddat klart provade jag även att filma med den. Men jättesvårt att få till skärpan ju. Och tyckte att även det såg grynigt ut. Suck. Inte van vid att filma med systemkameran heller.

Så nej, nu blev jag bara less. Att inte ha något stativ är ju också skitjobbigt. För måste pallra upp kameran på skitmånga böcker och så står den ju inte särskilt stadigt alls.

Nä... inte lätt det här att filma och redigera. Så nu undrar jag hur ni brukar göra? Vad använder ni för grejor, har ni stativ? Har ni också svårt med skärpan, hur fixar ni det? Vad använder ni för redigeringsprogram?

Skulle vara kul att förbättra mina videor i år. Skulle ju kunna ha det som mål iallafall.

13 kommentarer:

  1. Jag filmar med en JVC GZ-HM30 :) Brukar ställa den på ett par skolådor på mitt skrivbord när jag filmar. Fast om jag är någon annan stans så hittar jag en annan lösning. Men jag funderar på att köpa ett billigt stativ faktiskt. Mina föräldrar har ett men eftersom att de är fotografer båda två så kan jag typ aldrig använda det. Sen så använder jag Adobe Premiere Pro CS4 när jag redigerar :) Men innan det använde jag Windows Movie Maker och det fungerade också bra, men man kan göra mycket mer med Premiere. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det ska vara så svårt att filma en video. Tycker dina videor har väldigt bra kvalité... argh är ju skitsvårt att få till en video med bra kvalité ju.

      Radera
  2. Vad är det för systemkamera du har? Jag har en Canon EOS 7D och en 550D.

    Skärpan kan du ställa in innan du börjar filma och sedan ställa in objektivet på MF (manuell fokus) så att du är säker på att den inte förändras. Ställ något där du ska sitta och fokusera på det (typ en sambo). Sedan är det alltid bra att ha bra ljus så du att du får mindre skärpedjup, annars kommer du att hamna ur fokus så fort du rör dig. Spelar du in under dagtid är indirekt solljus från fönster att rekommendera. Grynigheten kan också ha att göra med att du har dåligt ljus då ISO-talet åker upp i höjden då och det gör bilden/filmen grynig.

    Stativ är A och O i fotosammanhang (så jag äger 3 st). Det finns billiga stativ för bara någon hundring som kan funka bra för filmning. Det är när man fotar man måste ha dyrare grejer för att få mer kontroll på kameran. Det finns även små bordstativ man kan köpa och placera t.ex. på skrivbord eller liknande.

    Jag använder mig av Sony Vegas Pro 9.0 som jag tycker är det enklaste videoredigerarprogrammet som finns. Det har dock sina begränsningar i effekter och dylikt, men det funkar bra för att göra våra filmer.

    Hoppas jag har varit till någon hjälp.
    /Gottfrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en Canon EOS1100D. Jag har märkt att det är riktigt besvärligt att få bra ljus. Och ja, jag anade att det berodde på ljusproblem då det blir grynigt. Det där med fokus är också skitsvårt. Man hamnar lätt ur fokus absolut. Det händer tyvärr alltför ofta. Så då lutar det alltså att det är ljusproblem...

      Stativ är nog något jag bör köpa då helt enkelt.

      Tack så hemskt mycket för tips och råd. Du har absolut varit till mycket hjälp, man tackar och bockar!

      Radera
    2. Jag glömde en sak: Ljudet! De flesta kameror har en vanlig 3,5-ingång (samma som mikrofoningången på datorn) och det finns billiga "myggor" eller "slips-mikrofoner" man kan köpa för 150-300 kr. Då fäster du den bara på tröjan (eller slipsen om du har en sån) och kopplar in den i datorn/kameran och får bra ljud. Däremot tror jag i detta fall att dyrare definitivt är bättre. :)
      /Gottfrid.

      Radera
  3. Jag filmar med en vanlig digitalkamera och det blir faktiskt förvånansvärt bra största delen av tiden. Inget mästerverk, men det är absolut inte dåligt. När jag redigerar använder jag tyvärr Movie Maker och det suger. Borde skaffa något annat program då det bara krånglar.

    Sedan använder jag stativ. Tycker att det är jättesmidigt med stativ för då kan man få den höjden man vill ha! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja stativ måste jag nog skaffa.

      Radera
  4. Går i liknande tankar... Det hade varit trevligt att ha lite proffsiga videor men då behövs en bättre kamera. Min gamle EOS filmar inte och datorkameran är kass så det är min iPhone 4 jag filmar med. Den går inte att sätta i stativet, så jag sätter fast telefonen med en bit häftmassa på en kruka som jag sätter ovanpå stativet. Riktigt instabilt, men det funkar :P
    Redigerar i Windows Live Movie Maker som är enkelt, men kan tyvärr inte göra allt jag vill :(
    Tycker att ljudet är ett stort problem, minst lika stort som bilden - som det är nu får man höja volymen rejält för att höra vad jag säger. Riktigt störigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen svårt att få till alltså.

      Radera
  5. Jag använder en systemkamera, en Nikon D1300. Den filmar i HD och funkar bra hittills. Jag använde den när jag filmade en Book haul nyligen. Där ser du ju hur kvalitén ser ut. Jag tycker att den funkar fint. Brukar oftast fixa skärpan manuellt på kameran, för att få 100% skarpt.
    Jag redigerar numera i Adobe Premiere Pro, där jag exporterar så att den ska bli HD och Widescreen :)

    SvaraRadera
  6. Såg precis din video. Den var ju i jättebra kvalité.

    SvaraRadera
  7. Har typ inte filmat något på skitlänge känns det som, skulle med vilja förbättra men kan inte filma med min systemkamera så får nöja mig med min webcam ett tag till, den har ändå helt ok kvalitet tycker jag.

    Men ja skulle va kul att förbättra och förnya sig. Satsar nog på att lära mig ett nytt program i första hand =).

    Bra inlägg och kul med alla kommentarer med tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättekul att filma verkligen! Filma en video snart Miriam. Älskar dina bokvideor.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...