torsdag 3 januari 2013

Hobbiten av J.R.R. Tolkien

Canon EOS 1100D

Titel: Hobbiten
Författare: J.R.R. Tolkien
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 279

(Utläst den 26 december 2012)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
Den lille hobbiten Bilbo Secker dras av trollkarlen Gandalf grå med på äventyr tillsammans med tretton dvärgar, ledda av den sturske Thorin Ekensköld. De ska röva bort en stor guldskatt som vaktas av den eldsprutande draken Smaug.

På vägen stöter de på ruskiga troll och vättar, men också hjälpsamma varelser som alver, jätteörnar och den store Beorn. Bilbo träffar också den slemmige Gollum som håller till i en mörk grotta uppe i bergen. Gollum utmanar Bilbo på en tävling och blir där av med sin magiska osynlighetsring. En ring som kommer att spela en viktig roll i berättelsen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
En bok om Bilbo. Bilbo. Vilket otroligt gulligt namn egentligen. Skulle kanske ha döpt Goliat till Bilbo istället... eller nää, Goliat är också bra. Goliat Lumos som han ju faktiskt heter. För ja, han har ett mellannamn också. Okej, men nog om namnet Bilbo. För det är ju inte hobbitens namn jag ska recensera.

Men boken handlar alltså om hobbiten Bilbo och hans äventyr, typ. Och jo jag gillar det. Har ju dock struntat i att läsa Sagan om ringen-böckerna (som jag skriver mer om längre ner i recensionen) Men Hobbiten var ju lite tunnare och ja, jag blev nyfiken på att läsa något av J.R.R. Tolkien. Så Hobbiten fick det bli.


Spänning/Fart:
Tycker tack och lov aldrig att boken var seg. Lite långsam då och då men nej aldrig seg. Dock skippade jag delen då de slogs med spindlar. URK! (Lider av spindelfobi deluxe.)

Karaktärer:
Jag gillade Bilbo. Och Gandalf! Men vem gillar inte Gandalf, kom igen! Det gör iallafall jag. Helt klart en av favoriterna, iallafall i filmerna som jag ju älskar. Synd att jag aldrig lär orka läsa böckerna.

Skrivsätt:
Jag har varit lite rädd för den här boken, men ändå nyfiken nu när den har filmatiserats. Anledningen till att jag varit rädd är därför att jag blev så in Norden avskräckt av Sagan om ringen-böckerna när jag var yngre. Minns den där tegelstenen med minimal text som jag försökte mig på men gav upp efter två kapitel. Det var alldeles för segt för min smak. Ogillar tegelstenar skarpt, och är det dessutom liten text... NEJ TACK!

Men den här boken är skriven av J.R.R Tolkien och är inte särskilt tjock och hör och häpna; texten är inte speciellt liten heller! Och jag gillade faktiskt nyöversättningen, tycker den var väldigt bra. Det slutade faktiskt med att jag läste ut boken på ca. två dagar. Blev riktigt imponerad av mig själv.

Sammanfattning och betyg:
En positiv överraskning som har fått mig att bli mindre rädd för J.R.R. Tolkien. Den här boken var ju faktiskt helt okej och absolut värd en stark trea.


14 kommentarer:

  1. Jag har hört att Tolkien skrev den här boken som en barnbok, vilket ju kan vara förklaringen till att den är så mycket lättsammare än SoR-böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah!! Det skulle absolut kunna vara så. Du har säkert rätt!

      Radera
  2. Det är spännande hur ens förväntningar påverkar vad man tycker om boken när man läser den.
    Jag läste Bilbo för ett par år sedan och blev typ kär i honom som karaktär. Så rar <3 Sagan om ringen-böckerna tycker jag är sömnmedel ;)
    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker vi ungefär lika!

      Radera
  3. Bilbo tyckte jag med var bra, läste den för ett par veckor sedan. Kan varmt rekommendera dig att se filmen, den är jättebra :)
    Jag tog mig faktiskt igenom hela Sagan om ringen triologin. Jisses säger jag bara, haha. alla jag känner som har läst den säger att de första 150-200 sidorna är jättejobbiga att ta sig igenom men att sedan är boken hur bra som helt. Nja jag tyckte inte alls om den överhuvudtaget, men tog mig igenom den gjorde jag. I detta fall tycker jag filmerna är så mycket bättre, älskar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med! Hobbiten tyckte jag verkligen om. Sagan om ringen, usch. Men ja jag älskar filmerna!

      Radera
  4. oj vad det känns som vi är lika ang denna bok. Har också börjat läsa sagan om ringen men gett upp nästan på en gång. Bilbo kändes dock överkomlig på ett helt annat sätt. Och med filmatiseringen som precis kommit kändes det som en en lagom bok att ta sig an! Håller med om att den var helt okej, men inte direkt något mästerverk. Trots att jag är en gammal scifi/fantsy-nörd har jag så otroligt svårt för Tolkien. Det är något som jag inte kan få grepp om som jag inte direkt fastnar för... Dock lyssnade jag på Bilbo som ljudbok. Den var perfekt att lyssna på sömniga mornar påväg till jobbet på bussen. Jag har verkligen börjat uppskatta ljudböcker sen jag började jobba och fick 50 min bussresa på morgonen. Det är precis vad jag orkar vid den tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med om det du säger. Bilbo kändes överkomlig. :-)

      Radera
  5. Vi har funderat lite på att läsa "Hobbiten" som nästa bok i vår bokcirkel. Tror du den skulle funka bra som bokcirkelbok?
    Tack för en trevlig blogg, förresten!
    /Caroline
    www.blandbocker.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Det skulle den absolut göra! Tycker absolut att ni ska läsa den om ni är sugna.

    SvaraRadera
  7. Jag läste Bilbo för några år sedan och tycker att den är så bra. Jag gillade även Sagan om Ringen-trilogin även om den är aningen mer tungläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilbo var mycket lättare att läsa.

      Radera
  8. På tal om att Bilbo är ett gulligt namn så hette en häst på min gamla ridskola så :) Han var dock väldigt tjurig...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...